WASHINGTON, BRATISLAVA. Santiago Paredes si v prevádzke amerického leteckého výrobcu Spirit AeroSystems v Kansase vyslúžil posmešné prezývky za spomaľovanie výroby. Na trupoch lietadiel, ktoré jeho firma vyrába pre spoločnosť Boeing, totiž bežne nachádzal päťdesiat, sto až dvesto defektov.
„Chýbal tam spájací materiál, súčiastky boli ohnuté, niektoré dokonca chýbali úplne,“ povedal v rozhovore s britskou stanicou BBC.
Paredesova aktuálna výpoveď pre BBC je ďalším dejstvom problémov, ktoré doľahli na americký letecký gigant Boeing najneskôr od marca 2019, keď v krátkom čase druhá tragická havária typu Boeing 737-MAX spôsobila, že tento typ regulačné úrady na celom svete uzemnili.
Spirit AeroSystems je jedným z hlavných dodávateľov Boeingu a úrady naň zamerali svoju pozornosť v januári tohto roka, keď sa lietadlu Boeing 737-MAX 9 počas letu uvoľnila záslepka, ktorá vypĺňala otvor po nepoužívaných dverách.
Záslepku do trupu lietadla inštalovala práve spoločnosť Spirit, no v Boeingu ju museli vybrať, aby zamestnanci Spiritu vymenili vadné čapy. Keď záslepku do trupu vrátili, na čapy sa „zabudlo“.
„Vždy, keď som niečo našiel, bola z toho nervozita a pýtali sa ma, prečo sa v tom toľko rýpem,“ povedal Paredes o praxi vo svojej firme.
„Chceli čo najrýchlejšie vyexpedovať výrobok. Nikto sa nepozeral na následky toho, že expedujeme vadné trupy. Bolo treba napĺňať normy, dodržiavať harmonogramy a rozpočet. Kým sedeli čísla, o kvalitu trupov sa nik nezaujímal,“ cituje Paredesa BBC.
Santiago Paredes už dnes vo firme nepracuje, stal sa svedkom v súdnom spore akcionárov Spiritu so samotnou firmou a jedným z whistleblowerov, ktorí dnes vypovedajú o kvalite výroby v Boeingu a u jeho dodávateľov.
Ďalší bývalý kontrolór kvality Josh Dean pred týždňom podľahol bakteriálnej infekcii, pripomína BBC.
V článku sa dočítate
- V akej situácii je momentálne spoločnosť Boeing,
- či jej hrozí, že by mohla zaniknúť,
- čo jej stav znamená pre trh s lietadlami a leteckou dopravou.
Upozorňoval na chyby, vyhodili ho
Santiago Paredes si vo firme Spirit vyslúžil preradenie na nižšiu pozíciu, keď protestoval proti tomu, ako ho nútili skresľovať záznamy o chybách. Nakoniec napísal sťažnosť na najvyššie vedenie firmy, ktoré mu vrátilo pôvodnú pozíciu.
V spoločnosti aj tak skončil a dnes hovorí, že by váhal, či letieť s typom 737 MAX, pretože v ňom mohli zostať nedostatky z jeho bývalej továrne. „Nikdy som nestretával veľa ľudí, ktorí by sa báli lietania, až kým som nenastúpil do spoločnosti Spirit,“ hovorí. Tamojší zamestnanci nedôverovali lietadlám, ktoré sami stavali.
Spirit AeroSystems sa dostal do finančných problémov a Boeing rokuje aj o jeho prevzatí. Kuriózne je, že firma bola pôvodne oddelením Boeingu, no formálne sa osamostatnila.
Lietadlá nestíhajú vyrábať
Situácia, v ktorej sa Boeing ocitol, nie je iba reputačným, ale aj obchodným problémom a prejavuje sa na cenách firemných akcií. Boeing trpí v konkurencii európskeho konzorcia Airbus, ktoré ho už päť rokov predbieha v počte objednávok nových lietadiel, píše agentúra AP.
Rad lietadiel Boeing 737 MAX je najnovším variantom typu Boeing 737, ktorého prvá generácia lietala už v šesťdesiatych rokoch. Pôvodne mal byť konkurentom najnovšej generácii lietadiel Airbus 320neo.
Napriek tomu, že európske konzorcium má momentálne lepšie hospodárske výsledky (Boeing za rok 2023 zaznamenal stratu 2,2 miliardy dolárov, Airbus bol v zisku 4,1 miliardy.) aj vyšší počet objednávok, pre trh civilného letectva je situácia Boeingu stále problém.
Obe spoločnosti majú v poradovníkoch tisícky objednávok na nové lietadlá. Konkrétne Airbus má objednávky na 8600 strojov, pripomína AP. Boeing napriek problémom 5660.

Možnosti Airbusu prevziať zákazníkov Boeingu sú obmedzené, najmä pre napnuté dodávateľské reťazce a fakt, že dopravné lietadlá podliehajú množstvu regulácií, hovorí pre agentúru analytik Jonatha Berger z firmy Alton Aviation Consultancy. Je možné, že dnes objednaný Airbus zákazník do konca desaťročia nedostane.
Vymeniť Boeing za Airbus pre aerolinky navyše nemusí byť jednoduché, keďže piloti ani pozemný personál nemôžu presadnúť z jedného typu lietadla do druhého ako vodiči áut. Na každý typ musia byť zaškolení a mať platné typové skúšky.
„Trh sa neuveriteľne zotavil a dopyt po lietadlách prevyšuje ponuku. Kým spoločnosti nedostanú nové lietadlá, nebudú mať dosť kapacity a môžete trikrát hádať, kde sa to prejaví. Na cenách leteniek,“ hovorí pre AP ďalší konzultant Richard Aboulafia.
Pred rastom cien leteniek v Európe varoval aj nízkonákladový dopravca Ryanair.
Airbus a Boeing sú dlhoročnými konkurentmi, no v skutočnosti tvoria duopol. „Trh potrebuje, aby bol Boeing zdravý a aby prekonal svoje problémy,“ komentuje BBC.
Príliš veľký, aby padol
Problémy Boeingu sú dnes známe – neuvážený outsourcing, ako v prípade Spirit AeroSystems, zanedbávanie kontroly kvality, príliš veľký akcent na zisk a rýchlosť produkcie, umlčiavanie zamestnancov, ktorí na problémy upozornia.
„Veľká otázka však zostáva. Môže si Amerika dovoliť, aby Boeing padol?“ pýta sa rečnícky magazín Airport Technology.
Odpoveďou je anglická fráza, ktorá vošla do dejín po páde veľkej americkej banky Lehman Brothers v rou 2008 – too big to fail (príliš veľká na zánik). Niektoré firmy sú také veľké, že ich pád si Spojené štáty dovoliť nemôžu. Konkrétne Boeing zamestnáva 170-tisíc ľudí, väčšinu z nich v USA, pripomína článok.
Firma je okrem toho aj významným dodávateľom a vývojárom vojenských technológií.
Nenasýtený trh a dlhé poradovníky na dodávky lietadiel by, paradoxne, mohli Boeingu pomôcť vyhrabať sa z problémov, tvrdí v článku Airport Technology Andrew Charlton z firmy Aviation Advocacy.
Základom pre obrodu firmy je podľa neho čistka a vyvodenie zodpovednosti na najvyšších poschodiach korporácie.
„Napriek problémom je firma Boeing pevnejšia ako niektoré z jej lietadiel a túto búrku by mohla vydržať,“ poznamenáva ironicky článok.
„Môže sa stať niekoľko vecí. Airbus, ktorý má problém splniť objednávky, môže urobiť tie isté chyby ako Boeing. Vtedy by sa Boeing s čistým štítom mohol vrátiť,“ uvažuje Charlton.
Poukazuje aj na to, že dlhé objednávkové zoznamy spomaľujú inovácie. „Airbus bude tak zamestnaný výrobou a expedíciou jestvujúcich modelov, že Boeing možno príde s novým vynikajúcim lietadlom. Vyžadovalo by si to veľkú zmenu v manažmente firmy, ale to je presne to, čo dnes trh potrebuje,“ tvrdí.
Aj podľa neho je Boeing príliš veľký na to, aby mohol padnúť. Nemôže si to dovoliť americká ekonomika, ale ani trh s dopravnými lietadlami.