BRATISLAVA, VARŠAVA. Americká nákladná loď zakotvila v poľskom baltskom prístave Gdynia, aby tam vyložila materiál pre amerických vojakov, ktorí pôsobia v Poľsku. Prova plavidla však prečnievala o 50 metrov do časti prístavu, ktorú má v dlhodobom prenájme hongkonská spoločnosť CK Hutchison Holdings. Spoločnosť odmietla povoliť vylodenie, kým loď prečnievala do jej časti prístavu, píše magazín Politico.
Incident s komplikovaným vyloďovaním amerického vojenského materiálu spomínajú aj noviny Japan Times . Hoci oba zdroje ho opisujú v mierne odlišných kontúrach, zhodujú sa v konštatovaní, že je signálom dlhodobejšieho strategického problému Európy, ktorý ruská vojna proti Ukrajine zosilnila.
Gdynia je jedným z najdôležitejších prístavov, cez ktoré sa do Európy dostáva americký vojenský materiál pre brániacu sa Ukrajinu. Neďaleko sa nachádza mesto Gdansk s lodenicami a námorná základňa.
Gdanské lodenice, poľská základňa aj vykládka a presun materiálu pre Ukrajinu sa tak nachádzajú rovno pod nosom čínskej firmy. Tá si tak o nich môže robiť prehľad, ale aj prevádzku priamo skomplikovať.
Gdynia pritom nie je jediný európsky prístav, do ktorého vstupujú čínske obchodné podiely alebo záujmy.
"Čínske firmy si budujú ekonomické podiely v európskych prístavoch v krajinách vrátane Grécka, Nemecka, Holandska, Belgicka, Španielska a Talianska," konštatuje správa o čínskych strategických záujmoch v európskych prístavoch výskumnej služby Európskeho parlamentu (EPRS) z februára 2023.
V článku sa dočítate
- Ako chce Poľsko vyriešiť problém s čínskou prítomnosťou v prístave.
- Ktoré európske prístavy sa využívajú na dovoz materiálu pre Ukrajinu.
- Prečo je čínska prítomnosť problémom a kde sa to už prejavilo.
Poľsko potrebuje nový zákon
Poľsko si je problému vedomé. Parlamentný výbor pre osobitné sily sa zaoberá novou ochranou objektov kritickej námornej infraštruktúry, medzi ktorými sa spomínajú okrem gdynského prístavu aj morské veterné elektrárne, informuje Politico.
"Výbor pripravil pozíciu pre predsedu vlády a poukazuje na nedostatok legislatívy pre veľké investície, ktoré by mali byť chránené ako súčasť kritickej infraštruktúry," povedal poslanec strany Tretia cesta Marek Biernacki, ktorý je na čele výboru.
Gdynský prístav vrátane časti, ktorú používa čínska spoločnosť, by sa tak mal stať súčasťou kritickej infraštruktúry. Spoločnosti Hutchison by z toho vyplynuli povinnosti voči štátu, ktorému by musela hlásiť určité informácie, no neobmedzilo by to jej obchodné aktivity.