BRUSEL. Európska komisia v piatok zverejnila predbežné údaje o smrteľných dopravných nehodách za rok 2023.
Vlani zahynulo v EÚ pri dopravných nehodách približne 20.400 ľudí, čo predstavuje mierny jednopercentný pokles v porovnaní s rokom 2022. Na Slovensku to bolo 52 osôb na milión ľudí.
Slovensko medzi krajinami, kde obetí pribudlo
Komisia spresnila, že od základného roku 2019 je niekoľko členských štátov na dobrej ceste k splneniu cieľa EÚ a OSN znížiť počet úmrtí na cestách do roku 2030 o polovicu.
Rozdiel medzi členskými štátmi EÚ je však stále kontrastný. Počet úmrtí na cestách v EÚ vlani v priemere klesol v porovnaní s predchádzajúcim rokom o jedno percento. V porovnaní s rokom 2019 to predstavuje o približne 2 360 menej úmrtí (desať percent), avšak vo viacerých členských štátoch to neplatí.

Od roku 2019 sa počet úmrtí na cestách zvýšil na Slovensku (o štyri percentá) a tiež v Írsku, Lotyšsku, Holandsku a Švédsku.
V Španielsku, Francúzsku a Taliansku sa len mierne znížil, zatiaľ čo za posledné štyri roky sú najmä Belgicko, Česko, Dánsko, Maďarsko a Poľsko na dobrej ceste k splneniu 50-percentného poklesu počtu úmrtí a vážnych zranení na cestách do roku 2030.
Bezpečnejšie je na severe Európy
Celkové poradie úmrtnosti krajín sa výrazne nezmenilo. Najbezpečnejšie boli v roku 2023 cesty vo Švédsku (22 úmrtí na milión obyvateľov) a Dánsku (27).
Na druhej strane mali najvyššiu mieru úmrtnosti Bulharsko (82) a Rumunsko (81). Priemer EÚ bol 46 úmrtí na cestách na milión obyvateľov, na Slovensku išlo o 52 úmrtí na milión obyvateľov.
Z dostupných údajov za celú EÚ za rok 2022 (údaje za rok 2023 ešte nie sú k dispozícii) vyplýva, že 52 percent úmrtí bolo na vidieckych cestách v porovnaní s 38 percentami v mestských oblastiach a deviatimi percentami na diaľniciach.
V roku 2022 bolo zabitých viac ako 2000 cyklistov, dôvodom je pretrvávajúci nedostatok vhodnej infraštruktúry a nebezpečné správanie účastníkov cestnej premávky ako prekročenie rýchlosti, rozptýlenie či jazda pod vplyvom alkoholu a drog.
Tri zo štyroch obetí nehôd na cestách boli muži (77 percent) a ľudia vo veku nad 65 rokov predstavovali 29 percent všetkých úmrtí na cestách. Mladí ľudia (18 – 24 rokov) predstavovali 12 percent úmrtí.
Cestujúci v automobiloch (vodiči a cestujúci) predstavovali 45 percent všetkých úmrtí, chodci 18 percent, používatelia motoriek a mopedov 19 percent a cyklisti desať percent.
V mestských oblastiach predstavujú zraniteľní účastníci cestnej premávky (chodci, cyklisti a motocyklisti) takmer 70 percent celkových úmrtí.