SME

Elegantný nadzvukový Concorde narazil na ekonomický strop

Trasu medzi Európou a východným pobrežím USA zvládol za tri hodiny,

Jeden z concordov v americkom múzeu. Jeden z concordov v americkom múzeu. (Zdroj: SITA/AP)

TOULOUSE. Nadzvukový Concorde býval výkladnou skriňou British Airways a Air France. Elegantné lietadlo, ktoré zvládlo trasu medzi Európou a východným pobrežím USA za tri hodiny, ale nikdy nesplnilo sny o masovom rozšírení.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Do vzduchu prvýkrát vzlietol 2. marca 1969, mesiac po veľkokapacitnom Boeingu 747. A práve ten sa stal budúcnosťou leteckej dopravy, dokázal totiž prepraviť naraz stovky ľudí, hoci pomalšie.

A lieta dodnes, na rozdiel od Concordu, ktorého odchod zo scény sa začal tragickou nehodou pri Paríži v júli 2000.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Pád Boeingu? Príbeh o nenásytnosti a manažérskych zlyhaniach Čítajte 

Prekonali nevraživosť

V 60. rokoch minulého storočia to pritom vyzeralo, že veľká budúcnosť čaká skôr nadzvukové dopravné lietanie, vhodný stroj sa pokúšali vyvinúť v Spojených štátoch aj v Sovietskom zväze.

Pozadu nechceli zostať ani tradiční európski výrobcovia. Aby prekonali technické ťažkosti a zvládli vysoké náklady dokonca prekonali vlády Francúzska a Veľkej Británie tradičnú nevraživosť a na náročnom projekte začali spolupracovať.

Dohodu o spoločnom financovaní podpísali zástupcovia oboch krajín na jeseň 1962.

Nečakaný problém ale predstavovala voľba názvu pripravovaného lietadla. Slovo Concorde, v preklade svornosť, bolo síce bez problémov zrozumiteľné Francúzom i Angličanom, predmetom prestížneho sporu sa však stalo koncové "e", ktoré v anglickej verzii výrazu chýba.

SkryťVypnúť reklamu

Nakoniec ustúpil Londýn, ktorý sporné písmeno akceptoval s tým, že reprezentuje slovo England. Stavba dvoch prototypov elegantného stroja so štíhlym trupom, sklápateľným "zobákom" a delta krídlami začala v roku 1965.

Keď sa už blížil prvý testovací let, britsko-francúzsky tím dostal studenú sprchu. V posledný deň roku 1968 mal totiž leteckú premiéru priamy konkurent Concordu, sovietsky Tu-144.

Concorde napokon prvýkrát vzlietol krátko po pol štvrtej popoludní 2. marca 1969 vo francúzskom Toulouse. Druhý exemplár, postavený v anglickom Filtone, sa do vzduchu dostal o mesiac neskôr.

Rýchlosť zvuku Concorde prekonal 1. októbra 1969, tri mesiace po Tu-144.

Trvalo ale ešte vyše šesť rokov, kým sa concordy v januári 1976 objavili na bežných linkách. Aj tomto prípade ich však o pár týždňov predbehlo sovietske lietadlo, prezývané pre nápadnú podobu (danú do veľkej miery fyzikálnymi zákonmi) s britsko-francúzskym strojom "concordski".

SkryťVypnúť reklamu

Karta sa začala obracať

V polovici 70. rokov ale už bolo zrejmé, že nadzvuková éra dopravy nepríde, najmä keď americký Boeing už pár rokov predtým plány odložil a stavil na veľkokapacitné Jumbo Jet pre zhruba päť stoviek cestujúcich.

Vyzeralo to, že britsko-francúzsky stroj zostane navždy v tieni svojho ruského rivala. Lenže karta sa onedlho začala obracať.

Už na začiatku 70. rokov definitívne hodil uterák do ringu Boeing, ktorý vývoj nadzvukového lietadla vzdal pre pochybnosti o návratnosti investície.

V júni 1973 potom povesť Tu-144 utrpela vážny šrám, keď jedno z "concordski" havarovalo na parížskom aerosalóne. Sovietsky stroj navyše okrem problémov so spoľahlivosťou trpel aj krátkym doletom a vysokými prevádzkovými nákladmi.

SkryťVypnúť reklamu

Ani Concorde však nemal na ružiach ustlané, na svet totiž prišiel v zlom čase, keď ropný šok raketovo zdvihol ceny paliva. A toho smädné motory Rolls-Royce Olympus nadzvukového stroja spotrebovali naozaj veľa, počas letu z Európy do USA zhruba 75-tisíc litrov. Pre porovnanie, obrovský Boeing 747 síce na podobnú cestu spáli približne o tretinu paliva viac, tiež sa do neho ale zmestí až päťkrát toľko cestujúcich.

Niet preto divu, že z ekonomického hľadiska nebol Concorde žiadne terno, hoci na jeho obstaranie dostali obaja jeho prevádzkovatelia štátne dotácie a letenky stáli oveľa viac ako na pomalšie stroje.

Z veľkých plánov tak nakoniec bolo len 20 vyrobených concordov. Šesť vzniklo počas vývoja a o zvyšných 14 sa podelili aerolinky Air France a British Airways.

SkryťVypnúť reklamu

Odchod do múzea

Spočiatku lietali Briti aj Francúzi z Európy do viacerých smerov - okrem Severnej a Južnej Ameriky aj do juhovýchodnej Ázie.

Kvôli obave z nadmerného hluku spôsobeného sonickým treskom pri prekračovaní rýchlosti zvuku ale nemohli lietať nad pevninou, a tak sa nakoniec usadili na linkách z Londýna a Paríža na východné pobrežie USA.

Concordy si prenajímali aj cestovné kancelárie na charterové lety a pri jednom z nich sa 25. júla 2000 jedno z lietadiel pri štarte z parížskeho letiska zrútilo.

Súvisiaci článok Havária Concordu má po desaťročí vinníka Čítajte 

Zahynulo vtedy 109 ľudí na palube a ďalší štyria na zemi. Pre povesť dovtedy úplne bezpečných strojov to bola katastrofa.

Načítavam video...

Do služby sa navyše vrátili len krátko po útokoch z 11. septembra 2001, keď všeobecne opadol záujem o leteckú prepravu. A tak sa už na jar 2003 obaja prevádzkovatelia rozhodli poslať concordy do múzea.

SkryťVypnúť reklamu

Nadzvukové lietanie je tak už dve desaťročia vyhradené len vojenským pilotom alebo bohatým nadšencom, ktorí sa dostali k vyradeným stíhačkám, väčšinou sovietskeho pôvodu.

Z času na čas však preblesknú správy o chystaných nových supersonických dopravných lietadlách.

Napríklad americká NASA teraz intenzívne pripravuje v spolupráci s firmou Lockheed Martin stroj, ktorého konštrukcia by mala pomôcť s jednou z hlavných "bolestí" nadzvukových lietadiel, sonickým treskom.

Prototyp označený X-59 Quesst by mal prvýkrát vzlietnuť tento rok, verejnosti sa predstavil v januári.

Špecialitou X-59 má byť prekonávanie hranice rýchlosti zvuku bez sonického tresku. Lietadlo je navrhnuté na let vo výške okolo 16 kilometrov rýchlosťou 1 500 kilometrov za hodinu.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na Marka oharka do jarka
  2. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 12 861
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 12 525
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 263
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 320
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 3 971
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 874
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 2 266
  8. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 110
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Alexander Ovečkin a Wayne Gretzky.

Čech tvrdí, že vedenie NHL svojím rozhodnutím nesuspendovať ruských hokejistov robí reklamu Putinovej vojne na Ukrajine.


SITA
Tréner Arne Slot (vpravo) v zápase Fulham - Liverpool.

Futbalisti Liverpoolu nevyužili príležitosť na navýšenie náskoku na čele ligovej tabuľky.


TASR
Milan Škriniar.

Škriniar sa v Istanbule cíti dobre. Zostane v tureckej metropole natrvalo?


SkryťZatvoriť reklamu