Text vyšiel pôvodne v denníku The Washington Post.
Pred necelým rokom sa pri katastrofálnom vykoľajení vlaku pri East Palestine v Ohiu vzniesol mohutný chuchvalec nebezpečných chemikálií, ktorý vyľakal obyvateľov päťtisícového mesta, ale aj ľudí po celej krajine, ktorí nešťastie sledovali doma na obrazovkách.
Nová správa teraz varuje, že takéto katastrofy sa môžu udiať aj v budúcnosti: Odhaduje sa, že v každom okamihu sú nevedomky ohrozené viac ako tri milióny ľudí, pretože medzi Texasom a New Jersey sa pohybujú toxické vlaky plné vysoko horľavej a karcinogénnej chemikálie, ktorá sa používa na výrobu plastov.
Správu zverejnila skupina Toxic-Free Future, ktorá sa zaoberá výskumom a propagáciou zdravého životného prostredia, a skupina Material Research, ktorá skúma toxické znečistenie a nerovnosť. Je v nej aj mapa, na ktorej sa odhaduje pravidelná trasa takmer šestnásť miliónov kilogramov tejto chemikálie - vinylchloridu.
Vlaky vychádzajú zo závodov spoločnosti OxyVinyl v Texase a prepravujú chemikáliu do tovární v New Jersey. Toxická chemikália sa zvyčajne používa vo výrobkoch z polyvinylchloridu - plastových materiálov vrátane rúrok, káblových náterov a obalových materiálov.
Každý deň sa po tritisíckilometrovom úseku amerických železníc - ktorý vedie aj cez hlavné populačné centrá krajiny - prepraví viac ako 200 železničných vagónov naplnených touto chemikáliou, uvádza sa v správe. Niektorí odborníci sa obávajú, že bez zásahu je masová preprava tejto látky ďalšou environmentálnou zdravotnou katastrofou, ktorá len čaká na svoju príležitosť.

Hrozba, ktorú „bombové vlaky“ predstavujú, keď sa presúvajú cez obývané oblasti, a katastrofy, ktoré už spôsobili, by mali stačiť na to, aby sa úplne prehodnotila distribúcia tejto chemikálie, povedal spoluautor správy Mike Schade.
„Tieto nehody sa nestávajú každý deň. Nestávajú sa každý mesiac. Ale budú sa opakovať,“ povedal Schade zo spoločnosti Toxic-Free Future. „Myslíme si, že najlepším spôsobom, ako zabrániť ďalšej veľkej katastrofe týkajúcej sa vinylchloridu, je postupne ukončiť jeho výrobu a používanie.“
Spoločnosť OxyVinyl pre denník The Washington Post uviedla, že o preprave svojich výrobkov nehovorí.
V článku sa dočítate:
- čo spôsobuje vystavenie sa vinylchloridu,
- kade najčastejšie vedú železné trate,
- čo chcú vyšetrovatelia dosiahnuť.
Katastrofálne následky
V decembri začala Agentúra na ochranu životného prostredia formálne hodnotenie rizík vinylchloridu. Tento proces môže trvať najmenej tri roky. Agentúra EPA uviedla, že bude skúmať, či chemikália predstavuje „neprimerané riziko pre ľudské zdravie alebo životné prostredie“.
Republikánski senátori v súvislosti s týmto rozhodnutím minulý týždeň vypočúvali vedúceho úradu EPA pre chemické látky Michala Freedhoffa.
Senátor Markwayne Mullin obvinil Bidenovu administratívu z toho, že vedie „takmer vojnu proti plastom“, pričom poznamenal, že vinylchlorid sa nachádza v polyvinylchloridových plastoch, známejších ako PVC. „Vyvoláva to poplach, pretože v súčasnosti používame PVC potrubia takmer vo všetkých našich domácnostiach, či už v kanalizácii, alebo vo vodovodoch,“ povedal Mullin.
Vinylchlorid je známy ľudský karcinogén - spája sa s rakovinou pečene, mozgu, pľúc a prsníka a ďalšími zdravotnými problémami, ktorý môže byť pri vdýchnutí smrteľný. Podľa Agentúry na ochranu životného prostredia môže krátkodobé vystavenie bezfarebnému plynu spôsobiť závraty, ospalosť a bolesti hlavy.
Niektoré vplyvy na zdravie súvisiace s rakovinou sa môžu prejaviť až po desaťročiach a môžu byť natoľko jedinečné, že ich lekári prehliadnu, povedal Gerald Markowitz, odborník na históriu vinylchloridu z John Jay College. Podľa Markowitza to robí nebezpečenstvo vystavenia vinylchloridu ešte nebezpečnejším.
„Keď máte niečo ako monomér vinylchloridu, ktorý je karcinogénny a cestuje po celej krajine, dochádza k nehodám, ktoré zahŕňajú nebezpečné chemikálie vrátane monoméru vinylchloridu, a ľudia nevedia, čo sa deje v ich komunitách, tak si myslím, že to poskytuje veľmi silný dôvod na zastavenie výroby týchto najnebezpečnejších chemikálií,“ povedal Markowitz.
Železnice nemôžu zaručiť, že nedôjde k vykoľajeniu, povedal Markowitz a dodal, že „preprava monoméru vinylchloridu už komunity poškodila“.
„Nemusí sa to stať o šesť mesiacov. Možno sa to nestane o rok, ale určite sa to stane niekedy v budúcnosti s takými katastrofálnymi následkami, aké sme už videli,“ povedal.
Koniec dlhého reťazca
Zástupcovia železníc trvajú na tom, že železnice sú aj naďalej bezpečným a zodpovedným spôsobom prepravy nebezpečných materiálov.
„Viac ako 99,9 percenta všetkých nebezpečných látok prepravovaných po železnici sa dostane do cieľa bez úniku spôsobeného nehodou vlaku,“ uviedla v e-maile Jessica Kahanek, hovorkyňa Asociácie amerických železníc. „Napriek tomu môže mať jedna nehoda významný vplyv na komunitu, a preto je prioritou odvetvia naďalej neustále zlepšovať ochranu našich ľudí a našich komunít.“
Odhaduje sa, že v okruhu jedného kilometra od cesty, ktorá sa uvádza v novej správe, žijú tri milióny ľudí a približne 670-tisíc detí navštevuje školu. Na niektorých miestach pozdĺž trasy vlaku tvoria najväčšiu rizikovú skupinu farební obyvatelia. A ak by došlo k veľkému požiaru alebo vykoľajeniu vlaku s vinylchloridom, všetci v okruhu jedného kilometra sú zahrnutí do počiatočnej evakuácie odporúčanej americkým ministerstvom dopravy.
„Komunity, ktoré žijú v blízkosti železníc a chemického priemyslu, ktorý prepravuje alebo používa vinylchlorid, sú často farební ľudia a ľudia s nižšími príjmami, ktorí už teraz trpia environmentálnou nespravodlivosťou a s ňou spojenými zlými zdravotnými následkami,“ uviedla v správe Ana Parras, spoluzakladateľka texaskej organizácie Environmental Justice Advocacy Services.
„Ak by došlo k nehode v husto obývanej oblasti, ako je Houston, desím sa možných následkov,“ povedala.
David Rosner, profesor sociálno-medicínskych vied a histórie na Kolumbijskej univerzite v New Yorku uviedol, že železničné trate „sú často vedené cez najviac znevýhodnené farebné komunity“.
„Za posledných päťdesiat rokov si vinylový priemysel uvedomoval environmentálne problémy, ktoré emisie z vinylu predstavujú pre komunity v celej krajine. V skutočnosti boli celé komunity vysídlené a zničené vinylom prostredníctvom znečistenia ovzdušia aj environmentálnych kríz podzemných vôd,“ uviedol Rosner v e-maile pre The Post. „V určitom zmysle sú vykoľajenia vlakov len koncom dlhého reťazca environmentálnych kríz spôsobených jeho výrobou,“ dodal.
Návrat kultúry bezpečnosti
Zástupcovia odvetvia výroby vinylchloridu trvajú na tom, že bezpečnosť je pre výrobcov v celej krajine vysokou prioritou.
„Americkí výrobcovia PVC a monoméru vinylchloridu dodržiavajú jedny z najprísnejších bezpečnostných a environmentálnych predpisov v chemickom priemysle,“ uviedol Ned Monroe, prezident Vinyl Institute, vo vyhlásení pre The Post.
Monroe dodal, že obchodná skupina, ktorá zastupuje popredných výrobcov výrobkov vrátane vinylu a monoméru vinylchloridu, spolupracuje s agentúrou EPA počas jej hodnotenia výrobkov, ktoré, ako dúfa, „ešte viac zabezpečí, že výroba výrobkov z vinylchloridu a PVC je bezpečná“.
Odborové zväzy v oblasti dopravy sa zasa domnievajú, že je potrebné zamerať sa na zlepšenie bezpečnosti v rámci infraštruktúry a pracovnej sily, aby sa zabezpečilo, že preprava nebezpečných materiálov bude v prípade vykoľajenia bezpečnejšia pre pracovníkov železníc a okolitú komunitu. Podľa prezidenta AFL-CIO Transportation Trades Department Grega Regana došlo za takmer 12 mesiacov od katastrofy v East Palestíne k 1500 vykoľajeniam vlakov.
Podľa nich je cieľom minimalizovať vykoľajenia prostredníctvom lepších bezpečnostných noriem a poskytnúť prvým záchranárom lepšie nástroje pre prípad, že dôjde k nešťastiu.
„Treba zaviesť prísnejšie bezpečnostné požiadavky pre všetkých pracovníkov, ktorí zabezpečujú bezpečný pohyb vlakov po celej krajine,“ povedal Regan. Odbory v doprave nedávno podporili návrhy na bezpečnejšiu prepravu nebezpečného materiálu vrátane odporúčaní na lepšie školenie záchranárov, viac kontrol a návrhov na označovanie vlakových vozňov prepravujúcich nebezpečný materiál.
„Musíme zabezpečiť, aby železnice navrátili kultúru bezpečnosti do svojich prevádzok a zaistili, aby členovia a pracovníci, ktorých zastupujem, dostali všetky nástroje, ktoré potrebujú na bezpečnú prevádzku vlakov,“ povedal Regan.
Vyšetrovatelia dúfajú, že ich výskum bude stačiť na to, aby dodávatelia vinylov a veľkí distribútori urobili zmeny skôr, ako dôjde k ďalšej katastrofe.
„Dlhujeme komunitám ako East Palestine a Paulsboro, aby sme sa poučili z chýb minulosti, aby žiadna iná komunita nemusela prejsť tým, čím prešli oni,“ povedal Regan.
K tejto správe prispela aj Maxine Joselow.