FOTO - ARCHÍV
Pre socialistických historikov bol klasickým príkladom sovietskeho hrdinu - chlapca, robotníka z prostých pomerov z malej arménskej dedinky, ktorý sa svojou usilovnosťou a cieľavedomosťou stal slávnym leteckým konštruktérom. Navyše odvážnym, lebo skákal padákom. Vyučil sa za sústružníka. Techniku začal študovať až po základnej vojenskej službe na vojenskej akadémii. Šikovnosť mu iste nechýbala, no pre ďalšiu kariéru mal aj iný cenný tromf - jeho starší brat Anastas bol jedným z najbližších Stalinových spolupracovníkov. Artem Ivanovič Mikojan sa narodil 5. augusta 1905 - pred 100 rokmi.
Život leteckých konštruktérov v predvojnovom Sovietskom zväze nebol jednoduchý. Kancelária najslávnejšieho z nich, N. N. Polikarpova, u ktorého neskôr Mikojan pracoval, napríklad istý čas pracovala celá vo väzení, a jej šéf bol pritom odsúdený na smrť.
Tesne pred vojnou bol zas Polikarpov na pracovnej ceste v Nemecku, a v tom čase jeho kanceláriu rozdelili, perspektívny projekt novej stíhačky mu zobrali, a šéfom novej konštrukčnej kancelárie sa stal práve Mikojan. Jej chod však riadil skôr kolega Michail Josifovič Gurievič, ktorý s Mikojanom vytvoril konštruktérsky tandem.
V boji o to, kto vytvorí pre Sovietsky zväz novú modernú stíhačku, keď sa Polikarpovove plány postupne dostávali do nemilosti, sa mikojanovcom spočiatku darilo. Rozpracovanému projektu síce priveľmi nepomohli - napríklad hoci sa o Gurievičovi písalo ako o vynikajúcom aerodynamikovi, nevybrali práve najvhodnejší profil krídla, okrem toho výrazne zvýšili hmotnosť lietadla - ich stroj sa však začal vyrábať. Dnešní ruskí historici ironicky poznamenávajú, že Mikojanovo lietadlo nemohlo mať také nedostatky, aby sa nedostalo do sériovej výroby.
Keď sovietske lietadlá dostávali nové mená podľa priezvisk konštruktérov, aby sa zdôraznila ich úloha pri obrane vlasti, vznikla z Mikojanovho a Gurievičovho mena neskôr preslávená značka MiG.
Konštruktéri stíhačku vylepšili, a tak vznikol prvý známy MiG s číslom 3. V čase, keď sa začala vojna, až dve tretiny asi z 1500 moderných sovietskych strojov tvorili práve MiG-3. Boje však ukázali, že budú mať trochu smolu. Na vtedajšie pomery išlo o výškové stroje, ich vlastnosti sa pri zemi prudko zhoršovali. Keďže však ani jedna strana nemala strategické bombardéry, vo výškach na východnom fronte vlastne nebolo proti komu bojovať. Výroba sa zastavila, ale zvyšné stroje napriek náročnej pilotáži používali Sovieti až do konca vojny.
Na MiG-u začínalo viac budúcich sovietskych es, svoje prvé víťazstvá na ňom vybojoval aj samotný A. I. Pokryškin.
Mikojanovi sa už cez vojnu nepodarilo žiadny svoj stroj pre armádu presadiť. Nepomohli ani jeho konexie, ani to, že nové lietadlá mali dobré vlastnosti - "trh" vrtuľových stíhačiek vtedy v tvrdom konkurenčnom boji napevno obsadili kancelárie S. A. Lavočkina a A. S. Jakovleva. Naďalej sa venoval najmä výškovým stíhačkám.
Hviezdne chvíle Mikojanovej kancelárie prišli s nástupom prúdovej techniky. V roku 1947 navrhla legendárny MiG-15, stroj zrejme inšpirovaný pripravovanou nemeckou technikou a poháňaný motorom Rolls-Royce Nene, na ktorý licenciu Sovieti kúpili tesne pred začiatkom studenej vojny.
Mikojanovi ľudia mali cez vojnu viac času na experimenty a asi aj to im umožnilo prejsť na úplne iný druh pohonu lietadiel bez väčších problémov. Jakovlev nástup prúdových motorov nezachytil a Lavočkinov sľubný La-15 doplatil v poľných podmienkach na svoj krehký podvozok.
Pomerne jednoduchý, rýchly, obratný a na sovietske pomery i dobre vyzbrojený MiG-15 bol nepríjemným prekvapením pre Američanov, keď sa objavil vo vojne nad Kóreou. Stal sa najvyrábanejšou prúdovou stíhačkou vôbec, vznikol vo viac ako 18-tisíc exemplároch. Vyrábal sa i v Československu. Na upravenom stroji Sovieti prvýkrát prekročili rýchlosť zvuku.
V ďalších rokoch stál Mikojan za jedinečným radom stíhačiek, z ktorých takmer každá znamenala pre sovietske i spriatelené letectvá prelom. Po pätnástke a jej staršom bratovi MiG-17 prišiel prvý nadzvukový MiG-19, unikátny MiG-21, ktorý sa preslávil najmä svojou dlhovekosťou (používa sa dodnes), MiG-23 s meniteľnou geometriou krídiel, či "trojmachový" MiG-25. Mikojan zomrel v roku 1970.