PANAMÁ. Viditeľné zvyšky starého pralesa napovedajú, ako zle je na tom Panamský prieplav kvôli suchu. Niekoľko sto metrov od obrovských tankerov, ktoré prevážajú tovar cez celú zemeguľu, sa nad hladinou týčia pahýle stromov.
Je to jediné, čo zostalo z lesa zaplaveného pred viac ako sto rokmi kvôli stavbe prieplavu. Nie je nič nezvyčajné, keď ich je vidno v období sucha, ale teraz, bezprostredne po období, ktoré je zvyčajne obdobím dažďov, by mali byť úplne zatopené, píše agentúra Bloomberg.
Sucho ochromuje vodnú cestu
Pahýle stromov sú viditeľnou pripomienkou toho, ako sucho ochromilo vodnú cestu, po ktorej sa ročne uskutoční celosvetový obchod v hodnote 270 miliárd dolárov. A neexistuje žiadne riešenie.
Správa Panamského prieplavu zvažuje možné riešenia, medzi ktoré patrí tiež umelé jazero, ktoré by do prieplavu čerpalo vodu, a osievanie oblakov (cloud seeding), ktoré by zvýšilo množstvo zrážok.
Ale uskutočnenie oboch možností by trvalo roky, ak by sa vôbec dali uskutočniť.
Panamský prieplav je sladkovodný, závislý od umelých jazier, a teda aj náchylný na pokles hladiny, keď je sucho. Tým sa líši od Suezského prieplavu, ktorý využíva morskú vodu a je v úrovni morskej hladiny.

Vzhľadom na to, že hladina vody je v Panamskom prielive 1,8 metra pod normálom, prevádzkovateľ znížil počet lodí, ktoré môžu prieplavom preplávať.
Obmedzenia zavedené koncom minulého roka boli najprísnejšie od roku 1989, keď bol prieplav uzavretý kvôli invázii Spojených štátov do Panamy s cieľom zbaviť sa jej faktického vládcu Manuela Noriegu.
Niektorí dopravcovia platia milióny dolárov za to, že v čoraz dlhšom rade lodí dostanú prednosť. Iní volia dlhšie a nákladnejšie trasy okolo Afriky alebo Južnej Ameriky.
Obmedzenia sa mierne zmiernili vďaka počasiu v novembri, ktorý bol daždivejší, ako sa očakávalo. Maximálny počet 24 lodí denne je však stále hlboko pod dennou kapacitou, ktorá pred suchom predstavovala zhruba 38 lodí. A s príchodom obdobia sucha sa môže situácia ešte zhoršiť.
Za normálnych podmienok Panamský prieplav odbavuje približne tri percentá objemu svetového obchodu po mori a 46 percent kontajnerov prepravovaných zo severovýchodnej Ázie na východné pobrežie USA.
Prieplav je najväčším zdrojom príjmov Panamy, v roku 2022 jej priniesol 4,3 miliardy dolárov.
Riešenia sú drahé i nespoľahlivé
V dlhodobom horizonte by hlavným riešením nedostatku vody mohlo byť prehradenie rieky Indigo a vyvŕtanie tunela horou, ktorým sa bude voda privádzať do Gatunského jazera, hlavnej nádrže kanála.
Tento projekt by mal stáť podľa odhadov dve miliardy dolárov. Prehradenie a napustenie má trvať najmenej šesť rokov, mohlo by to však uľahčiť lodnú dopravu, pretože počet lodí, ktoré môžu preplávať, by sa zvýšil o 11 až 15 denne.
To by stačilo na to, aby hlavný zdroj peňazí pre Panamu fungoval na plný výkon. Pre zabezpečenie vody až do konca storočia ale krajina bude musieť prehrádzať viac riek.

Presadenie tohto plánu však nebude jednoduché. Návrh bude musieť okrem iného schváliť Kongres, avšak tisíce farmárov a rančerov, ktorých pozemky by boli kvôli nádrži zatopené, s tým nesúhlasí.
Ďalšie možné riešenie je experimentálnejšie. V novembri priletelo do Panamy malé lietadlo spoločnosti Weather Modification, aby otestovalo osievanie oblakov.
Ide o proces, keď sa do mrakov rozprašujú veľké soľné častice s cieľom zvýšiť ich kondenzáciu, ktorá vytvára dážď. Táto metóda sa však väčšinou úspešne používa v suchých klimatických oblastiach, nie v tropických krajinách, ako je práve Panama.
Záchrana potrvá zrejme roky
Za ťažkosti prieplavu môže kombinácia klimatických zmien a rozširovanie infraštruktúry. Správa prieplavu dokončila v roku 2016 novú sadu vzdúvadiel, aby zvýšila prevádzku a udržala krok s rastúcou veľkosťou nákladných lodí. Nevybudovala však novú nádrž, ktorá by čerpala dostatok sladkej vody. A potom prišlo sucho.
Globálne otepľovanie zintenzivňuje jav zvaný El Niňo, ktorý priniesol do Panamy sucho a na severnej pologuli by mal trvať najmenej do marca. Gatunské jazero sa v období sucha rýchlejšie vyprázdňuje a zvyšujúce sa teploty urýchľujú odparovanie.
Vlani sa tiež plne neprejavili pasáty. Slabší vietor znamená, že dažďové mraky sa nedostanú až k jazeru, takže v iných častiach krajiny výrazne prší, zatiaľ čo pri jazere spadne len pár kvapiek.
Keď bol Panamský prieplav v roku 1914 uvedený do prevádzky, predstavoval alternatívu k Suezskému prieplavu, mysu Dobrej nádeje a Magellanovmu prielivu pre prepravu tovaru medzi severnou a južnou pologuľou.
Teraz sa dopravcovia vracajú ku všetkým trom zvyšným možnostiam, aby sa vyhli zápcham v Paname. V posledných týždňoch sa však lode začali odkláňať aj od Suezského prieplavu, aby sa vyhli útokom jemenských povstalcov.
Konzultant a bývalý šéf správy prieplavu Jorge Luis Quijano tvrdí, že návrat k normálnemu objemu by mohol trvať rok. Problém bol podľa neho viditeľný už pred desiatimi rokmi, keď dohliadal na inštaláciu novej sady vzdúvadiel, ktoré majú zabezpečiť, aby sa do prieplavu vošli väčšie plavidlá.
Vzdúvadlá sú technickým zázrakom, ale vyžadujú prísun značných objemov vody. Pri naplnení vzdúvadlá sa slaná voda zmieša so sladkou.
Aby sa zabránilo zasoleniu najväčšieho zdroja pitnej vody v krajine, teda Gatunského jazera, možno privádzať späť od jazera len časť tejto vody. Prieplav vypúšťa toľko vody, že by každé plavidlo naplnilo 76 bazénov olympijskej veľkosti.