SME

Bola to učebnicová evakuácia. Ako sa pasažierom japonského lietadla podarilo uniknúť pred plameňmi

Všetkým 379 ľuďom na palube sa podarilo uniknúť.

Horiace lietadlo na dráhe tokijského letiska. Horiace lietadlo na dráhe tokijského letiska. (Zdroj: TASR/AP)

Tento článok pôvodne vyšiel v The Washington Post

Na pristávacej dráhe letiska v Tokiu sa v utorok zrazilo osobné lietadlo spoločnosti Japan Airlines s lietadlom pobrežnej stráže. Zahynulo päť zo šiestich ľudí na palube lietadla pobrežnej stráže.

Airbus A350 zachvátili plamene. Všetkým 379 ľuďom na palube vrátane dvanástich členov posádky sa podarilo uniknúť - jeden z cestujúcich to označil za zázrak.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Japonské úrady stále vyšetrujú príčinu incidentu, ale odborníci na bezpečnosť letov tvrdia, že kľúčom k bezpečnej evakuácii bola práca posádky, zlepšenie bezpečnostných konštrukcií lietadiel a - čo je rozhodujúce - reakcia cestujúcich.

SkryťVypnúť reklamu

"Myslím si, že posádka to zvládla skvelo," povedal v stredajšom rozhovore Ed Galea, profesor a vedúci skupiny pre požiarnu bezpečnosť na londýnskej Greenwichskej univerzite.

Poznamenal, že členovia posádky pracovali v obzvlášť náročných podmienkach, pretože lietadlo ležalo na asfalte nosom nadol, čo znamená, že cestujúci pri úniku zo zadnej časti lietadla museli pravdepodobne stúpať po strmom svahu, zatiaľ čo tí, ktorí použili predné východy, kráčali po svahu.

Napriek tomu sa evakuácia skončila do dvadsiatich minút, ako uviedol výkonný riaditeľ spoločnosti Japan Airlines.

Jeden z pracovníkov medzinárodnej leteckej spoločnosti so sídlom v Ázii, ktorý hovoril pod podmienkou zachovania anonymity, pretože nebol oprávnený hovoriť s médiami, označil tento incident za "model dokonalej evakuácie".

SkryťVypnúť reklamu

Zachovali pokoj

Podľa neho sú pre úspešnú evakuáciu lietadla v núdzovej situácii nevyhnutné "dobre vyškolená posádka a dobre sa správajúci cestujúci".

Podľa očitých svedkov skúsené letušky v Tokiu usmerňovali relatívne pokojných cestujúcich. "Keď sa lietadlo zastavilo, do minúty bola kabína plná dymu," povedal Aruto Iwama pre tlačovú agentúru Reuters.

"Ozývali sa výkriky, ale väčšina ľudí bola pokojná a zostala na svojich miestach, sedela a čakala. Myslím si, že práve preto sa nám podarilo tak hladko uniknúť."

Ďalší cestujúci Satoši Jamake pre agentúru Reuters povedal, že "letušky nám povedali, aby sme zostali pokojní, a dali nám pokyn na vystúpenie z lietadla".

Podľa jeho slov len desať až pätnásť minút po tom, ako sa cestujúci vzdialili od lietadla, celé lietadlo zachvátili plamene.

SkryťVypnúť reklamu

"Asi desať minút po tom, ako sme všetci opustili lietadlo, som počul výbuch. Nemyslím si, že by sme to zvládli, keby sme sa evakuovali neskôr," povedal podľa agentúry Reuters 28-ročný Tsubasa Sawada. "Môžem povedať len toľko, že to bol zázrak."

To, že išlo o domáci japonský let, mohlo evakuáciu zjednodušiť, uviedol pre denník The Washington Post zamestnanec aerolínií; väčšina cestujúcich hovorila rovnakým jazykom, čo uľahčovalo porozumenie a dodržiavanie pokynov.

Japonskí cestujúci sú tiež zrejme dobre vycvičení na nebezpečenstvo a evakuáciu, pretože sa v krajine bežne pripravujú na prírodné katastrofy.

Austrálsky predstaviteľ pre Sky News Australia uviedol, že na palube komerčného letu sa nachádzal aj približne tucet občanov tejto krajiny.

SkryťVypnúť reklamu

"Nie je vôbec bežné, aby cestujúci dodržiavali pokyny, hoci niektoré krajiny si počínajú lepšie ako niektoré iné, väčšinou na základe... ich zmyslu pre krízové povedomie," uviedol letecký personál.

Batožinu nechali v lietadle

Odborníci na bezpečnosť letov však tvrdia, že "skutočne významný" faktor, ktorý pomohol evakuácii, sa týka cestujúcich zo všetkých krajín - skutočnosť, že ľudia zrejme odišli bez toho, aby si vzali batožinu.

Pri väčšine nehôd, najmä v Európe a Spojených štátoch, povedal Galea, sa cestujúci snažia vziať si so sebou batožinu. Na záberoch z tohto letu Galea povedal: "Nevidel som ani jediného človeka s batožinou, ani jedného."

Poradca pre leteckú bezpečnosť Adrian Young povedal, že väčšina cestujúcich hneď po pristátí samovoľne siahne po svojej batožine. Tým by však ostatní cestujúci stratili cenné sekundy.

SkryťVypnúť reklamu

Z dostupných záberov podľa Galea tiež vyplýva, že boli otvorené len niektoré dvere kabíny, čo naznačuje, že posádka lietadla urobila kľúčový krok, aby sa uistila, že okolo východov, ktoré cestujúci používajú, nie je oheň, ako to bolo v prípade leteckého nešťastia v Británii v roku 1985, ktoré si vyžiadalo životy 55 ľudí.

Na jednom z videí vidno, ako člen posádky v zadnej časti lietadla, ktorá bola tmavá a plná dymu, pomocou baterky nasmeroval cestujúcich k východu. Členovia palubného personálu sú "vysoko vyškolení profesionáli", povedal Galea.

"Hlavným účelom ich prítomnosti v lietadle nie je podávanie nápojov. Je to preto, aby vám pomohli s evakuáciou. Je to pre bezpečnosť."

Učebnicová evakuácia

Dôležitým aspektom úspechu evakuácie bolo každoročné školenie o bezpečnostných opatreniach, ktoré letecké spoločnosti na celom svete poskytujú svojim posádkam.

SkryťVypnúť reklamu

"Zdá sa, že to bola absolútne učebnicová evakuácia," povedal Young.

Ďalším kľúčovým faktorom, zhodli sa Galea a Young, sú zlepšenia v konštrukcii lietadiel, a najmä materiály používané v A350 a ďalších moderných lietadlách - ktoré produkujú menej dymu.

"To je naozaj dôležité, keď sa pozrieme na staré databázy nehôd, kde vidíme, že ľudia zomreli v kabíne na následky vdýchnutia dymu," povedal Young.

A miesto nehody - na rovnej letiskovej dráhe - znamenalo, že bolo menej pravdepodobné, že sa lietadlo rozpadne a spôsobí ďalšie zranenia alebo úmrtia.

Obujte sa a zrátajte sedadlá

Aké je teda ponaučenie pre ľudí, ktorí lietajú v lietadlách?

Okrem výzvy, aby si cestujúci nebrali batožinu so sebou, Galea radí, aby venovali pozornosť bezpečnostným upozorneniam počas letu - výskum ukázal, že aj tí, ktorí často lietajú, nemusia vedieť, čo robiť v núdzovej situácii - a aby si v prípade zníženej viditeľnosti spočítali počet sedadiel k najbližším východom, a to vpredu aj vzadu.

SkryťVypnúť reklamu

Cestujúcim odporúča, aby si počas štartu a pristátia obuli topánky pre prípad, že by sa museli evakuovať cez trosky.

A nízkonákladové letecké spoločnosti by mali zabezpečiť, aby rodiny mohli sedieť spolu, aby sa mohli evakuovať spoločne a nestrácali čas hľadaním svojich blízkych, tvrdí.

Keď sa ocitnete vonku, je dôležité vzdialiť sa od lietadla - nielen preto, že môže vybuchnúť, ale aj pre mimoriadne škodlivé výpary a mikroskopické častice, ktoré môžu lietadlá produkovať.

Ako však Galea poznamenal, havárie sú "veľmi, veľmi zriedkavé udalosti" - a vo väčšine prípadov ľudia na palube prežijú. Národný úrad pre bezpečnosť dopravy pri vyšetrovaní záznamov o nehodách na amerických letoch od roku 1983 do roku 2000 zistil, že 95,7 percenta cestujúcich prežilo.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

Japonsko

Chladiaci systém jadrovej elektrárne vo Fukušime

Krajina sa tak výraznejšie vracia k využívaniu atómovej energie.


TASR 1
Protestujúci chcú, aby TEPCO prebralo zodpovednosť.

Zemetrasenie v roku 2011 poškodilo jadrovú elektráreň.


TASR
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 977
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 498
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 372
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 576
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 879
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 349
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 963
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 723
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Informácie iránskych médií neobsahovali žiadne podrobnosti.


TASR
Ilustračná snímka.

Nadácia GHF je často kritizovaná.


TASR
Elon Musk a Donald Trump.

Prezident USA nemá záujem napraviť svoj vzťah s Muskom.


TASR
Vyšetrovatelia na mieste činu.

Politik je zrejme v kritickom stave.


TASR

Sportnet

Dávid Hancko (vľavo), Giorgos Vagiannidis a brankár Christos Mandas počas prípravného zápasu Grécko - Slovensko.

Druhý polčas sa mi nepáčil, musíme na tom popracovať, zhodnotil tréner Slovenska.


a 1 ďalší
Carlos Alcaraz a Jannik Sinner na Roland Garros 2025.

Obaja sú skvelí pre tenis. Ich rivalita je niečo, čo náš šport skutočne potrebuje, hovorí Novak Djokovič.


Michaela Churavá
Harry Kane (vpravo) strieľa gól v zápase Andorra - Anglicko v kvalifikácii MS vo futbale 2026.

Bod za remízu si pripísala Malta.


TASR
Christian Eriksen (vpravo) a Ethan Galbraith v prípravnom zápase Dánsko - Severné Írsko.

Rozhodujúci gól strelil Eriksen.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu