Článok pôvodne vyšiel na webe Aktuálně.cz
Štyridsať ľudí, ktorí stratili svojich príbuzných v roku 2014 pri zmiznutí lietadla Malaysia Airlines, sa v Pekingu domáha finančného odškodnenia.
Súd sa začal tento týždeň a tými, ktorí majú platiť, sú podľa žalujúcich spoločnosť Malaysia Airlines, výrobca lietadiel Boeing, výrobca leteckých motorov Rolls-Royce a poisťovňa Allianz.
Proces sa začal za prísnych bezpečnostných opatrení. Zástupcovia rodín tých, ktorí zahynuli na nešťastnom lete MH370, vyzvali na obnovenie pátrania po nezvestnom stroji.
V januári 2017 vyšetrovací tím ukončil pátranie v Indickom oceáne západne od Austrálie s tým, že nádej na objavenie čohokoľvek je malá. Stroj zmizol z radarov 8. marca 2014.
Cestujúci boli v čase pádu už zrejme mŕtvi
More vyplavilo more na pobreží východnej Afriky a na ostrovoch v Indickom oceáne dvadsaťsedem malých častí lietadla. Odborníci však nedokázali určiť, či sa boeing roztrhol počas letu, alebo až po páde do vody.
Takmer desať rokov po katastrofe vyšetrovatelia a odborníci nevedia s istotou takmer nič. Keď sa v Pekingu začalo súdne pojednávanie, niektorí z nich držali v rukách nápisy "Obnovte pátranie" a "Znovu zostavte medzinárodný tím".
Záverečná správa, ktorú malajzijskí vyšetrovatelia zverejnili v lete 2018, len potvrdzuje, že zmena kurzu lietadla smerom na juh do Indického oceánu a odpojenie transpondéra boli spôsobené človekom.

To znamená, že tieto kroky boli vykonané celkom vedome a zámerne. Nemohlo ísť o obyčajnú technickú poruchu. "Len trosky lietadla môžu dať jednoznačnú odpoveď na to, čo sa stalo," povedal Kok Soo Chon, hlavný vyšetrovateľ.
Na palube Boeingu 777 sa 8. marca 2014 nachádzalo celkovo 239 ľudí vrátane 12-člennej posádky. Lietadlo smerovalo z Kuala Lumpuru do Pekingu, ale zmenilo kurz a letelo na juh.
Pravdepodobne sa zrútilo do Indického oceánu, keď mu došlo palivo. V čase pádu lietadla boli cestujúci pravdepodobne už dávno mŕtvi v dôsledku dekompresie.
Pozornosť sa upiera na pilota
Neexistuje však odpoveď na otázku, prečo sa to stalo. Niekto v kokpite vypol rádiový vysielač, ktorý prenáša údaje do pozemného radaru. O štyri minúty neskôr lietadlo náhle zmenilo kurz.
"Dobrú noc, Malajzia 370," boli posledné slová, ktoré zazneli z paluby boeingu predtým, ako sa otočil na juh. Vyslovil ich kapitán lietadla Zaharie Ahmad Shah, keď sa stroj nachádzal vo vietnamskom vzdušnom priestore.

A práve na tohto muža sa sústreďuje väčšina podozrení, hoci leteckí experti a piloti sú opatrní vo vyjadreniach bez jasných dôkazov. Policajti našli v Shahovom dome letecký simulátor, ktorý zaznamenal trasu podobnú tej, ktorú Boeing 777 nakoniec skutočne preletel.
Hlavný vyšetrovateľ Kok Soo Chon však trval na tom, že experti nenašli na kapitánovi ani na prvom dôstojníkovi nič, čo by naznačovalo ich vinu. "Podrobne sme preverili ich prípravu, život, duševné zdravie," povedal pred piatimi rokmi.
Bezproblémový typ
Rodina na náznaky kapitánovej viny reagovala nahnevane. Jeho sestra Sakinab povedala britskej BBC, že nemá dôvod podozrievať svojho brata. "Mal nalietaných 18 000 hodín, pre Malaysia Airlines pracoval 30 rokov. Nikdy nemal žiadny problém, nikdy na neho nebola žiadna sťažnosť. Do dôchodku mu chýbalo niekoľko rokov. Nemal žiadne manželské problémy, žiadne problémy s alkoholom, drogami alebo peniazmi," povedala. Shah mal v čase katastrofy päťdesiattri rokov. Mal tri deti a jedného vnuka.
Pred piatimi rokmi vystúpili leteckí odborníci a piloti v austrálskej televíznej relácii 60 minút, aby sa pokúsili dospieť k nejakému záveru. Zhodli sa na tom, že lietadlo musel riadiť niekto veľmi skúsený, aby napriek všetkým radarom a satelitom doletel s lietadlom na miesto, kde by sa vrak nenašiel.