Text vyšiel pôvodne na webe Ekonom.cz
Len máloktorý festival sa dá označiť za čistú bakchanáliu, nespútanú oslavu plnú alkoholu, drog, zábavy a nahoty. Taký je aj Burning Man. Koncom augusta a začiatkom septembra sa koná v púšti Black Rock, asi tri hodiny cesty od mesta Reno v Nevade, a každoročne priláka viac ako 70-tisíc ľudí.
V posledných rokoch si festival získal povesť zábavy pre miliardárov a manažérov či influencerov zo Silicon Valley, ktorí začiatkom septembra zaplnia vyschnuté jazero v púšti luxusnými karavanmi, klimatizovanými stanovými kupolami s otvorenými barmi, hneď vedľa stanov bežných návštevníkov.
Je to miesto, kde najlacnejší lístok stojí 575 dolárov (asi 537 eur) a ostatné stoja viac ako päťnásobok.
Počas tohtoročného ročníka však veľa z toho neplatilo. Kým v minulosti museli návštevníci vynaložiť veľké úsilie a využiť najrôznejšie konexie, aby získali vstupenku v predstihu, tento rok sa napríklad podľa webovej stránky The San Francisco Standard dali kúpiť už za 250 dolárov niekoľko týždňov pred začiatkom festivalu.
Utopený v odpadkoch
Prvá vec je, že nedávne prepúšťanie v technologickom priemysle poškodilo cieľovú klientelu Burning Mana.
Technologickí manažéri, ktorí išli na konci prázdninovej sezóny vypustiť paru do púšte, jednoducho chýbali. Tábory, ktoré prijímali prevažne pravidelných návštevníkov, museli tento rok prijať asi 70 percent nováčikov, aby naplnili kapacitu. Ďalší dôvod nových okolností festivalu treba potom hľadať v klimatickej kríze.