Tretia najbohatšia vývojárska spoločnosť, ktorej hry sú populárne najmä medzi deťmi, sa objavila aj na zozname firiem, ktoré uľahčujú, umožňujú či dokonca profitujú zo sexuálneho zneužívania a vykorisťovania.
Roblox tiež od októbra 2022 čelí súdnemu konaniu v prípade sexuálneho zneužívania 13-ročného dievčaťa skupinou mužov. Neplnoletú našli cez detskú hru Roblox a následne ju nalákali do četovacích miestností a skupín na viacerých sociálnych sieťach. Sexuálni predátori od dievčaťa údajne pýtali explicitné fotografie či peniaze po tom, čo ju nabádali, aby požívala alkohol spolu s liekmi, píše Reuters.
Washingtonská neziskovka Národné centrum pre sexuálne zneužívanie (NCOSE) aj preto spoločnosť zaradila na aktuálny zoznam Dirty Dozen na začiatku mája. Okrem Robloxu sa tam nachádzajú napríklad aj sociálne siete ako Instagram, Twitter, Discord, ale aj streamovacia služba Spotify či obchod s aplikáciami Apple App Store.
Podľa NCOSE nedokázali vytvoriť internetové prostredie bezpečné pre mladistvých. Konkrétne Robloxu vyčítajú okrem iného aj to, že na platforme môžu dospelí cudzí ľudia bez obmedzení písať správy a „spriateliť sa“ s maloletými deťmi.
Firma Roblox Corp, ktorá mala v máji hodnotu vyše 24 miliárd dolárov, stojí na pilieri jedného sľubu: „Urob čokoľvek. Oslov milióny. Zarob veľa peňazí.“
Milióny vývojárov
Aj takýmto spôsobom Roblox oslovil masy detí. Podľa štatistík až päť percent používateľov tvorí digitálny obsah pre hru. V prepočte tak pre firmu pracuje približne desať miliónov ľudí. Na porovnanie americký obchodný reťazec Walmart, najväčší zamestnávateľ na svete, zamestnáva 2,3 milióna ľudí.
Ani polovica z 214 miliónov používateľov, ktorí hrajú Roblox, nedovŕšila trinásť rokov.
Prostredníctvom internetu alebo četovacích programov ako Skype či Discord sa mladí vývojári dokážu spojiť, aj keď sú od seba fyzicky vzdialení tisíce kilometrov. Vznikli tak detské vývojárske štúdiá s dizajnérmi, zvukármi alebo programátormi. Všetci majú rovnaký cieľ – preraziť. „Od samého začiatku sme mali v pláne, aby mladiství vyrábali hry pre svojich rovesníkov,“ povedala pre reportérsky kanál People Make Games šéfka marketingu Tami Bhaumik.
Deti pre deti
Roblox dáva používateľom široké spektrum nástrojov na tvorbu digitálneho obsahu do hry. Môžu to byť herné módy, oblečenie alebo predmety. Hráč si ich potom môže kúpiť v obchode prostredníctvom virtuálnej meny robux. Súčasný kurz je 80 robuxov za 1 euro. Či sa zaregistrovaný používateľ rozhodne stať tvorcom, alebo nie, je úplne v jeho rukách.