Reklama na turné speváčky Madonny. Očakáva sa, že aj reklama na parfum bude škandalózna. Madonna by ho ako usadená matka dvoch detí, žijúca na anglickom vidieku asi nepredala. FOTO - TASR/AP
Madonna je skvelá obchodníčka. Jej meno je na trhu značkou a predá všetko. A popová ikona to vie využiť. Tento rok uvedie na trh aj parfum so svojím menom. Podľa denníka The Sun by za to mala zinkasovať takmer 10 miliónov dolárov.
Mať vlastný parfum sa svetoznámym herečkám, speváčkam, modelkám či športovkyniam jednoducho vyplatí. No nejde iba o biznis. Mať parfum s vlastným menom sa stalo pre celebritu takmer povinnou výbavou. A najmä - je to hit.
Začala to Sabatini
Koncom 80-tych rokov bola Gabriela Sabatini považovaná nielen za jednu z najlepších, no najmä najkrajších, tenisových hráčok. Temperamentná a šarmantná športovkyňa bola vzorom pre ženy a snom pre mužov. V roku 1989 ju preto oslovila firma a rozhodla sa vytvoriť parfum s jej menom.
Bol to risk, no výhodný. Reklamný slogan prvej vône značky Gabriela Sabatini znel: "Tenis je moja hra, tento parfum je moja láska." Odvtedy na trh ponúkla ďalších dvanásť parfumov.
Prispôsobovali sa etapám jej života. Spočiatku šlo o vône s dôrazom na športovú stránku jej osobnosti. Vône z konca 90. rokov už marketingovo evokovali ukončenie jej profesionálnej kariéry a zameriavali sa na slobodu.
Dnes úspešná obchodníčka Sabatini o parfumoch vyhlasuje: "Každý z nich je úprimný, je súčasťou mojej osobnosti, a preto má vlastnú dušu."
Excelentný výber
Po podnikavej tenistke sa svet vôní zapáčil ďalším známym ľuďom. Svoje vône ponúkajú na trhu topmodelky Cindy Crawfordová, Naomi Campbellová, herečky Isabella Rossellini a Priscilla Presley, popová diva Britney Spears, speváčky Céline Dion alebo Jennifer Lopezová.
Lopezová dokonca chystá vo svojich 35 rokoch na trh už štvrtý parfum. Jej Glow, Still Jennifer Lopez a Miami Glow mali obrovský úspech. 22. septembra otvorí v Chicagu aj svoj druhý butik s vlastnými kozmetickými prípravkami.
Stopäťdesiat miliónov slovenských korún získa tento rok za použitie mena na parfume aj ruská tenistka Mária Šarapovová. So spoločnosťou Parlux podpísala trojročný kontrakt, o ktorom hovorí: "Je to pre mňa skvelá príležitosť robiť niečo tvorivé a zábavné. Milujem svet módy a teším sa, že ho uvidím z prvej ruky."
Dámy, ktoré sa chcú cítiť in, si preto môžu vybrať z desiatok parfumov populárnych ľudí.
Podľa prieskumov majú parfumy Gabriely Sabatini radi najmä konzervatívnejšie športovo založené ženy s vyšším vzdelaním, po parfumoch Naomi Campbellovej zasa siahajú ženy, ktoré chcú podčiarknuť svoju ženskosť, zmyselnosť, originalitu a extravaganciu.
Pavarotti neuspel
Parfum so svojím menom však nemôže mať každý, aj keď je svetoznámy, obdivovaný a úspešný. Operný spevák Luciano Pavarotti s parfumom, nesúcim jeho meno, na trhu neuspel. Prečo? Je to jednoduché. Nemá sexepíl.
"Pavarotti je síce veľká osobnosť, charizmatický spevák s nádherným hlasom, ale nie je symbolom erotickej príťažlivosti. A to je prvý motív pri kúpe parfumu," hovorí riaditeľka marketingu spoločnosti Cosmopolitan Cosmetics Ľubomíra Horínková.
Voľbe celebrity, ktorá má niesť meno značky, preto predchádza veľký marketingový prieskum. Po jednom z nich napríklad nebola obnovená zmluva s herečkou Priscilou Presley. Pre generáciu, ktorá nepozná Elvisa, nie je natoľko príťažlivá.
"To, že osobnosť predáva, je marketingovo overený koncept. Na to, aby ste mohli urobiť parfum, potrebujete dôveryhodnú značku. Také značky najčastejšie pochádzajú zo sveta haute couture. Logicky z toho vyplýva, že osobnosti, ktoré sú spojené s týmto svetom, sú schopné vytvoriť značku aj so svojím menom," vysvetľuje Horínková.
Kto má právo veta
Tenistka Anna Kurnikovová si na výrobe svojho parfumu nechala skutočne záležať. "Prišla s dvomi kufríkmi, ktoré boli plné flakónov a vôní a mala jasnú predstavu o tom, čo chce. Boli sme hotoví veľmi rýchlo," povedal Thorsten Nigge, hovorca spoločnosti LR International, ktorá pre Annu vôňu vyrobila.
Celebrita totiž na trh nemusí uviesť to, s čím nesúhlasí. To býva vždy zakotvené v jej zmluve. Má vždy právo veta.
O kvalite parfumu rozhoduje predovšetkým dobrý základ. Preto sa pri príprave najlepších parfumov tvoria základné kompozície z čistých prírodných silíc. Základom orientálnych parfumov sú napríklad silice santalu alebo ambry, základom sviežich parfumov zasa silice jazmínu, ruže alebo citrusov.
Po vytvorení základu sa pridávajú ďalšie prísady. Použité komponenty by mali tvoriť celok, ktorý má tri časti. Základ, teda stabilné ťažšie látky, srdce, dominantné vonné látky, a vrchol, ľahké látky.
Na záver sa výsledná vôňa rozpustí v liehu s podielom etanolu. Roztok sa nechá niekoľko mesiacov uležať v tme pri desiatich stupňoch Celzia. (oba)
Povedali o vôňach
Gabriela Sabatini: "Vývoj každého nového parfumu je unikátnym zážitkom a veľkou zábavou."
Coco Chanel: "Žena, ktorá nepoužíva parfum, nemá budúcnosť."
Isabella Rossellini: "Vône sú výzvou pre náš šiesty zmysel, magické umenie ženskosti."
Sonia Rykiel: "Vôňa je dôležitým bodom v živote každej ženy. Je ako hudba alebo poézia. Keď ju používate, deje sa niečo citové a uspokojujúce."
Jean-Paul Gaultier: "Vďaka vôňam, ktoré používajú určití ľudia, vám pripomínajú iných ľudí. A to je nielen dôležité, ale dokonca nevyhnutné."
pár čísiel
Šesťdesiat percent žien používa parfumy na pozdvihnutie nálady a pre vlastné potešenie. Sedemdesiat percent žien hovorí, že voľba parfumu závisí na ich momentálnom rozpoložení. Štyridsaťštyri percent žien má doma súčasne až tri rôzne parfumy. Dvanásť percent si vyberá z viac ako desiatich rôznych parfumov. (oba) Cindy Crawfordová osobne prišla do laboratória počas výroby svojho parfumu. FOTO - TASR/EPA