Brusel 27. júla (TASR) - V Európskej únii začína platiť zákaz reklamy na cigarety a ostatné tabakové výrobky v ďalších médiách popri televízii, kde je takáto reklama zakázaná už začiatku 90. rokov minulého storočia.
Smernica o zákaze tabaku v tlačených médiách, rozhlase a na internete začne platiť v nedeľu 31. júla. Nové pravidlá zakazujú tiež sponzorovanie medzinárodných športových a kultúrnych podujatí tabakovými spoločnosťami.
Hoci väčšina členských štátov EÚ už prijala potrebné zákony alebo je v procese prijímania, nie je jasné, či sa to všetkým podarí do konca júla. Európsku komisiu o prijatí zákonov informovalo podľa hovorcu zatiaľ len 12 členských štátov, Slovensko medzi nimi nie je.
Napriek tomu však komisár pre zdravie a ochranu spotrebiteľa Markos Kyprianu vstup smernice do platnosti víta. Zákaz reklamy je jedným z najúčinnejších spôsobov, ako znížiť výskyt fajčenia. Táto smernica zachráni životy a zníži počet Európanov, ktorí trpia na choroby spôsobené fajčením, uviedol.
Podľa štúdie Svetovej banky môže zákaz reklamy na tabak znížiť výskyt fajčenia až o sedem percent. Jedným zo zámerov dohovoru Svetovej zdravotníckej organizácie, ktorého ratifikáciu EÚ nedávno dokončila, že celosvetový zákaz reklamy a propagácie tabaku, ako aj sponzorovania podujatí tabakovými spoločnosťami.
V EÚ zomrie ročne na choroby spôsobené fajčením približne 650.000 ľudí.
Smernica o zákaze reklamy na tabak prijatá v roku 2003 sa vzťahuje len na reklamu a sponzorovanie medzinárodných rozmerov. Reklama v kinách a na bilbordoch alebo prostredníctvom distribuovaných tovarov, napríklad na popolníkoch alebo dáždnikoch, preto nespadá do jej spôsobnosti, podobne ako sponzorovanie lokálnych podujatí.