DUNDEE, DUBLIN. Deti prečítali počas vlaňajšieho školského roka o štvrtinu kníh viac než rok predtým. Dopomohli k tomu aj rôzne čitateľské výzvy v aplikácii TikTok.
Vyplýva to zo správy Čo čítajú deti (What Kids Are Reading), ktorú zverejnili britskí a írski vedci.
Účastníkmi štúdie bolo 1,3 milióna detí, ktoré v školskom roku 2021–2022 prečítali viac než 27 miliónov kníh. V porovnaní s predchádzajúcim školským rokom ide o 24-percentný nárast.
Príspevok TikToku
Prispeli k tomu najmä trendy na sociálnych sieťach. Napríklad na TikToku funguje komunita BookTok, v rámci ktorého si používatelia navzájom odporúčajú jednotlivé diela a následne o nich diskutujú.
Mimoriadne populárna bola medzi školákmi najmä séria young adult komiksových kníh Motýliky (Heartstopper) od britskej autorky Alice Osemanovej o vzťahu dvoch stredoškolákov rovnakého pohlavia.
Medzi žiakmi prvého stupňa základných škôl sa na prvých priečkach umiestnili autor Jeff Kinney s populárnou knižnou sériou Denník odvážneho bojka a britský komik David Walliams a jeho séria Najhoršie deti na svete. Na treťom mieste sa umiestnila spiosovateľka J.K. Rowlingová.

Problém s náročnosťou
Štúdia však uvádza, že napriek tomu, že deti so stúpajúcim vekom čítajú náročnejšiu literatúru, tento proces prebieha pomalším tempom, než by bolo žiaduce.
Školáci na druhom stupni základnej školy napríklad častokrát čítajú knihy s rovnakou náročnosťou, než čítali na prvom stupni.
Podľa vedcov sa tiež zhoršuje schopnosť školákov porozumieť čítanému textu. Je preto podľa nich potrebné, aby učitelia a rodičia žiakov nabádali k čítaniu náročnejšej literatúry primeranej ich veku.