PHOENIX. "Nesiahajte na volant, prosím," varuje nápis v aute, ktoré bez vodiča prechádza centrom amerického Phoenixu.
Autonómne taxi, ktoré vyrazilo do popoludňajšej dopravnej špičky, nie je v metropole štátu Arizona ničím výnimočným. Jazdia ich tu stovky a vyskúšať si ich môže úplne každý.
Biely elektrický Jaguar s výrastkami
Technológia zatiaľ nie je úplne bezchybná. Pasažierovi sa napríklad môže stať, že ho vozidlo nenechá vystúpiť na určenom mieste.
Arizona patrí spolu so susednou Kaliforniou k najviac využívaným miestam v USA, na ktorých technologické spoločnosti testujú autonómne autá.
Prispieva k tomu takmer vždy dobré počasie a rovinatá krajina v okolí Phoenixu, čo uľahčuje jazdu. K firmám a ich inovatívnym postupom je ústretová aj legislatíva.
V súčasnosti tak v štáte so 7,3 milióna obyvateľmi, ktorý leží na juhozápade USA, skúša autonómne autá 11 spoločností, vrátane Cruise, dcérskej firmy General Motors, alebo Waymo, ktorá tak ako Google spadá pod Alphabet.
Od konca minulého roka Waymo ponúka širokej verejnosti vo Phoenixe možnosť vyskúšať si niektoré z vozidiel bez vodiča. Stačí si stiahnuť aplikáciu a vozidlo si objednať.
Že je auto trochu iné, je zrejmé už na prvý pohľad. Biely elektrický Jaguar má totiž "výrastky" v okolí predných i zadných svetiel a nadstavbu na streche, ktorá pripomína poschodovú tortu.
Sú tam zabudované niektoré z viac ako dvoch desiatok kamier, ktoré spolu s radarmi a laserovými skenermi autu dávajú prehľad o tom, čo sa deje okolo neho.
Vďaka tomu sa v dvoch ohraničených zónach - v centre Phoenixu a niektorých jeho prímestských štvrtiach - pohybuje samostatne bez toho, aby za volantom musel sedieť človek pripravený v prípade potreby zasiahnuť.
Naopak, pred akýmkoľvek dotykom volantu firma výslovne varuje, čo si pasažier všimne hneď, ako vozidlo cez bluetooth a aplikáciu otvorí a usadí sa. "Dobré popoludnie. Prosím, uistite sa, že ste si zapli pás," osloví cestujúceho ženský hlas.
Predpísanou rýchlosťou, váhanie pri hlavnej ceste
Keď sa pasažier trochu zorientuje, zistí, že pás je zapnutý aj na mieste vodiča, ktoré je neobsadené.
Ženský hlas upozorní aj na to, že ak to bude potrebné, je možné sa tlačidlom na prednom alebo zadnom displeji spojiť s operátorom. Pasažier si tiež môže upraviť nastavenie klimatizácie a sedadla alebo zvoliť hudbu, ktorú chce počúvať. Potom už stačí dotykom displeja odštartovať jazdu.
Automatický vodič si poradí so semaformi, prechádzaním z pruhu do pruhu aj spomaľovacími prahmi. Pri pripájaní sa na hlavnú cestu ale niekedy opakovane pridáva plyn a hneď brzdí, akoby vypočítaval, či sa stihne zaradiť.
Počas cesty dlhej 7,7 kilometra, ktorá stála 5,4 dolára, systém úzkostlivo dodržiaval maximálnu rýchlosť 35 míľ za hodinu (56 kilometrov za hodinu), čím brzdil ostatných vodičov, ktorí nedodržiavali maximálnu povolenú rýchlosť a taxi predbiehali.
Cestujúcemu, ktorého po celý čas v aute sledujú kamery, autonómne auto dáva možnosť nahliadnuť do diania na ceste tak, ako ho vidí a vyhodnocuje automatický vodič.
Displeje ukazujú mapku a biele obdĺžniky, ktoré predstavujú ostatné autá. Prejdená trasa ja vyznačená modrou farbou, zelenou zvyšok jazdy do stanoveného cieľa. K dispozícii je informácia o čase očakávaného príchodu do cieľa.
Keď sa jazda blíži ku koncu, upozorní na to cestujúceho aj hlas. "Nezabudnite si svoje veci," doplní.
Vystúpiť je niekedy problém
Vystúpiť z auta ale niekedy môže byť náročné. V prípade dopisovateľa českej agentúry ČTK totiž vozidlo pri reštaurácii s rýchlym občerstvením, kde sa mala jazda skončiť, síce pribrzdilo pri okraji cesty, ale nezastavilo úplne a znovu sa rozbehlo bez toho, aby pasažier mohol vystúpiť.
Waymo následne obišlo dokola celý blok, aby na rovnakom mieste ten istý manéver zopakovalo, čo potom - už bez pasažiera, ktorý medzitým vystúpil - urobilo ešte raz.
Pri ceste späť sa zase automatický vodič, ktorý podľa prevádzkovateľa najazdil už vyše 32 miliónov kilometrov na verejných cestách, po nástupe pasažiera zarazil pri jednosmernej uličke, v ktorej si ľudia z auta objednávajú rýchle občerstvenie.
Človek by sa v tej chvíli s vozidlom jednoducho otočil, ale automat váhal dlhšie ako minútu. Potom sa na displeji objavil text: "Náš tím pracuje na tom, aby ste sa dali do pohybu." Až po chvíli auto vycúvalo a priestor rýchleho občerstvenia opustilo.
O podobných problémoch s taxi Waymo aj konkurenčnými Cruise tento mesiac informovala aj agentúra AP. Jedno auto zostalo stáť niekoľko minút uprostred ulice a blokovalo premávku, v inom prípade opakovane minulo cieľovú destináciu.
"Očakávané veci sú pre autonómne vozidlá ľahké, ale obavy vzbudzujú neočakávané problémy, na ktoré ľudia dokážu reagovať v reálnom čase," povedal agentúre odborník na dopravu Nico Larco.
Operátorka systému upozornila, že bežne sa môže stať, že auto niekoľko desiatok sekúnd zostane stáť. Pasažierovo upozornenie cez displej nemá na rozhodovanie žiadny vplyv a vozidlo robí všetky rozhodnutia ohľadom jazdy samo.
Zdôraznila, že pri rozhodovaní je pre systém najvyššou prioritou bezpečnosť.
Predchádzať nehodám
Podľa štatistík amerického Národného úradu pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) boli rôzne autonómne vozidlá v Arizone medzi júlom 2021 a polovicou februára tohto roku účastníkmi dopravných nehôd v 33 prípadoch. Kto nehody spôsobil, úrad neuvádza.
Spoločnosť Waymo ale pred dvoma rokmi zverejnila výsledky počítačových simulácií desiatok skutočných nehôd, ktoré sa stali v jednom z regiónov Arizony. A tvrdí, že ak by sa v daných situáciách nachádzali ich vozidlá, veľká väčšina týchto nehôd by nevznikla.
Národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky si od plne autonómnych automobilov budúcnosti sľubuje výrazné zníženie počtu dopravných nehôd, ktoré si vlani v USA vyžiadali vyše 46-tisíc životov.
V 94 percentách prípadov je príčinou nehody ľudská chyba. "Tieto technológie pomôžu chrániť vodičov a cestujúcich, cyklistov aj chodcov," verí americký úrad.
Budúcnosť, keď sa autonómne autá stanú bežnou záležitosťou, je ale podľa expertov vzdialená roky, niektoré odhady hovoria aj o viac ako dekáde, kým sa úplne odstránia nedostatky a zákazník bude môcť vždy vystúpiť na mieste, kde potrebuje.