SME

Je to dobrodružné a romantické. Na európske trate sa vracajú nočné vlaky

Veľa cestujúcich sa snaží znížiť svoju uhlíkovú stopu.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: TASR/AP)

BRUSEL. Niet pochýb, že Julia Senningerová je milovníčkou vlakov. Tridsaťtriročná žena, ktorá žije vo švédskom hlavnom meste Štokholm, pravidelne cestuje po železnici nielen za svojou rodinou do Luxemburska, ale aj do dovolenkových destinácií.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cestovaniu takýmto spôsobom dáva prednosť pred lietaním predovšetkým z ekologických dôvodov. Dodáva však, že vlaky sú jednoducho príjemnejšie, najmä lôžkové spoje.

Má šťastie, pretože nočné vlaky zažívajú v kontinentálnej Európe comeback a od vlaňajšieho leta je v ponuke množstvo nových služieb a ďalšie pribudnú ešte tento rok alebo v roku 2024, napísal server BBC News.

SkryťVypnúť reklamu

"Je to oveľa väčšia zábava. Stretnete viac ľudí a vediete zaujímavé rozhovory," hovorí Senningerová.

V októbri cestovala s manželom vtedy novozavedenou lôžkovou linkou zo Štokholmu do Hamburgu, druhého najväčšieho nemeckého mesta. Tú prevádzkuje švédska železničná spoločnosť SJ.

Na lyže aj do Bruselu

Spoj odchádza zo Štokholmu každý deň o 17.30 h a do Hamburgu prichádza o 6.30 h ráno.

Uhlíková stopa je len zlomkom letu. Lietadlo zo Štokholmu do Hamburgu spôsobí podľa výpočtového webu EcoPassenger približne 250 kilogramov emisií oxidu uhličitého na jedného cestujúceho. Naproti tomu CO2 uvoľnený pri ceste vlakom na elektrický pohon predstavuje iba 26 kilogramov.

Nočný vlak SJ má deväť vagónov a kapacitu 400 cestujúcich. Dan Olofsson, vedúci ponukových služieb spoločnosti SJ, hovorí, že novú službu navrhla švédska vláda, "pretože chcela presunúť viac ľudí k cestovaniu šetrnému ku klíme a jedným z riešení bol nočný vlak medzi Švédskom a Nemeckom".

SkryťVypnúť reklamu

Služba je poháňaná obnoviteľnou energiou a podľa Olofssona ju Švédi zvyčajne využívajú na prestup na ďalšie železničné spoje z Hamburgu.

"Hamburg nie je pre väčšinu cestujúcich hlavnou destináciou, ale je dôležitým uzlom, odkiaľ sa ľudia dostanú do ďalších destinácií v Nemecku, Francúzsku a podobne," hovorí.

"Máme ľudí, ktorí ním chcú cestovať do lyžiarskych stredísk, ale potom tiež na stretnutia do Bruselu. Preto do Hamburgu prichádzame skoro," dodáva Olofsson. Spoločnosť plánuje od apríla predĺžiť linku do Berlína.

Dovolenka sa začína, keď nastúpite do vlaku

Keď sa na začiatku tohto roka objavila správa, že belgicko-holandská vlaková spoločnosť European Sleeper plánuje začať prepravovať ľudí cez noc z Bruselu a Amsterdamu do Berlína, vyvolalo to medzi fanúšikmi vlakov veľký rozruch.

SkryťVypnúť reklamu

"Som veľkým priaznivcom nočných vlakov," hovorí spoluzakladateľ spoločnosti European Sleeper Chris Engelsman. "Je to dobrodružné, romantické a efektívne," dodáva a vymenúva zoznamy svojich obľúbených ciest, medzi ktoré patrí napríklad cesta z Viedne do Kyjeva alebo z Milána na Sicíliu.

"Dovolenka sa začína, keď nastúpite do vlaku," hovorí Engelsman.

Spoje European Sleeper budú jazdiť od konca mája spočiatku trikrát týždenne a každý z nich pojme približne 500 osôb.

Prečo ale práve medzi Bruselom a Berlínom? "Na tejto trase žiadny iný nočný vlak nejazdí," hovorí Engelsman. "Asi pred šiestimi rokmi nemecké dráhy ukončili prevádzku nočných vlakov. Bol som z toho frustrovaný, pretože sa mi zdalo, že je vždy dosť dobre obsadený," hovorí.

SkryťVypnúť reklamu

Spoločnosť European Sleeper plánuje od budúceho roka predĺžiť svoju trasu aj do českého hlavného mesta Prahy.

Hotely na koľajniciach

Francúzska spoločnosť Midnight Trains, ktorá prevádzkuje nočné vlaky, tvrdí, že chce "znovu prebudiť očarujúci zážitok z nočného vlaku", až v roku 2024 spustí svoje prvé luxusné spoje z Paríža.

Spoločnosť chce nakoniec obsluhovať viac ako 10 destinácií, vrátane Ríma, Porta a Edinburghu, a tvrdí, že jej vlaky budú ako "hotely na koľajniciach", ktoré majú staromódny "nádherný šarm 20. rokov".

Medzitým existujúca lôžková vlaková služba Nightjet, ktorú vlastnia Rakúske dráhy, začne ešte tento rok prevádzkovať svoje linky Brusel-Viedeň a Paríž-Viedeň denne, aktuálne na trase jazdia trikrát týždenne.

SkryťVypnúť reklamu

Cat Jonesová je zakladateľkou a výkonnou riaditeľkou cestovnej kancelárie Byway Travel, ktorá sa zaoberá cestovaním bez letov.

Hovorí, že návrat popularity lôžkových vlakov "vracia radosť z cestovania". "Zmyslom cestovania je skôr zážitok ako iba príchod," hovorí. "Ľudia majú pocit, že dovolenka začína, keď sa vo vlaku otvoria dvere," dodáva.

Drahšie ako letenky

Avšak v závislosti od lokality, a najmä ak vyrážate z Veľkej Británie, môže byť cestovanie vlakom často drahšie ako lietanie.

Cestovné vlakom vo Veľkej Británii môže byť v skutočnosti o 50 percent drahšie ako letenky, ako vyplýva zo štúdie z roku 2021, ktorú vykonal časopis Which? zaoberajúci sa voľbou spotrebiteľov.

"Rovnako ako pri lietaní, ak chcete lacnejšiu cenu, musíte si cestu rezervovať dopredu" hovorí Mark Smith, zakladateľ webovej stránky so sprievodcom vlakov Seat61.

SkryťVypnúť reklamu

"Musíte si však uvedomiť, že letecké spoločnosti neplatia žiadne clo na palivo. Niektoré krajiny účtujú DPH na cesty vlakom, ale nikto ju neúčtuje na letenky. Prespanie vo vlaku cez noc potom ale ušetrí účet za hotel," pripomína.

Dodáva, že aj keď cestovanie vlakom na dlhé vzdialenosti môže byť drahšie, "vidíme, že oveľa viac ľudí volí vlak".

"Predtým mali ľudia fóbiu z lietania alebo sa im jednoducho páčili vlaky, ale teraz sa všetci snažia znížiť svoju uhlíkovú stopu a chcú si spríjemniť cestu," hovorí Smith.

"Ľudia chcú uniknúť stresu z letiska, a akonáhle raz cestujú vlakom a vidia z okna viac scenérií a po príchode do mesta sa ľahko dostanú do hotela, chcú si to zopakovať," dodáva.

Vlaky

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  2. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  1. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  2. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  5. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  6. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  7. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 18 071
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 8 595
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 8 125
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 4 437
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 670
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 608
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 271
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 1 863
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Istanbulský starosta Ekrem Imamoglu.

Özel na sociálnej sieti napísal, že „23. apríl nemožno zakázať".


TASR
Americký minister zahraničných vecí Marco Rubio hovorí s novinármi pred odletom do Saudskej Arábie.

Rezort údajne ideologicky nesúhlasí s prezidentskou administratívou.


TASR 1

Dôvodom je zrejme aj holandská podpora Ukrajiny.


TASR
Pápež František počas posledného požehnávania vo Veľkonočnú nedeľu poobede.

Väčšina svetových lídrov mala do Vatikánu doraziť v sobotu a odísť v ten istý deň.


TASR 1
SkryťZatvoriť reklamu