ATÉNY. Počet obetí zrážky vlakov v Grécku vzrástol na 48. Podľa hovorcu miestnych hasičov sa ráno našlo v troskách sedem obhorených tiel.
Denník Kathimerini pripomenul, že okolo počtu mŕtvych panovali najskôr nejasnosti. Po nehode totiž niekoľko vagónov začalo horieť, čím sa identifikácia niektorých obetí sťažila.
Pátracie a vyslobodzovacie akcie stále pokračujú. Počet obetí tak môže vzrásť. "V jednom z vagónov mal oheň obzvlášť vysokú teplotu, 1300 stupňov Celzia," povedal hovorca.

Bolo len otázkou času, kedy sa niečo podobné stane
V Grécku po nešťastí vypukli protesty. Mnohí nešťastie považujú za nehodu, ktorej sa totiž dalo predísť. Protestujúci sa stretli pred sídlom Hellenic Train v Aténach: ide o spoločnosť, ktorá je zodpovedná za údržbu gréckych železníc.
Protesty sa konali aj v Solúne, či v meste Larisa, neďaleko miesta, kde sa stala nehoda. Podľa protestujúcich aj železničných odborov bolo len otázkou času, kedy sa nehoda stane.
Železničný systém v krajine potrebuje modernizáciu. Podľa šéfa asociácie rušňovodičov aj na hlavnej trati medzi Aténami a Solúnom, kde sa nehoda stala, chýba elektronický varovný systém.
Väčšina demonštrantov protestovala pokojne: sedeli na ceste so sviečkami a držali pietu za obete nehody. Neskôr večer sa však radikálne skupiny stretli s políciou. Tá proti nim použila slzotvorný plyn. Demonštranti sa zišli aj pred parlamentom.
"Bolesť sa zmenila na hnev pre desiatky mŕtvych a zranených kolegov a spoluobčanov," uviedol odborový zväz zamestnancov vo vyhlásení o štrajku.
Okrem toho vyhlásili zamestnanci železníc 24-hodinový štrajk. Pridali sa k nim aj zamestnanci aténskeho metra, ktorí sa sťažujú na rovnaké problémy: nedostatok personálu a zastaranú techniku.
Systém, ktorý nepatrí do 21. storočia
Vláda uviedla, že spravodlivosť prinesie nezávislé vyšetrovanie. Premiér Kyriakos Mitsotakis konštatoval, že za katastrofu môže "tragická ľudská chyba".
"Spravodlivosť urobí svoju prácu," povedal v televíznom prejave premiér.
Vláda ďalej poznamenala, že tragickej zrážke predchádzali zlyhania verejného sektora a štátnej správy. Hovorca vlády Jannis Oikonomu pokračoval, že omeškania inštalácie bezpečnostných zariadení na trati, kde sa nešťastie odohralo, boli spôsobené "chronickou nefunkčnosťou (systému) a desaťročiami zlyhaní" v štátnej správe.
Tieto okolnosti budú podľa jeho slov predmetom vyšetrovania.
"Keď sa stane niečo také tragické, nie je možné pokračovať a tváriť sa, že sa to nestalo," poznamenal pri oznámení svojej rezignácie minister dopravy Kostas Karamanlis. Ten odstúpil s tým, že prevezme zodpovednosť za dlhodobé zlyhania úradov pri oprave železničného systému, ktorý podľa neho nie je vhodný pre 21. storočie.
Prednostu stanice v Larise, ktorý má 59 rokov, obvinili zo zabitia z nedbanlivosti. Odmietol, že by sa dopustil akéhokoľvek pochybenia, pričom nehodu pripisuje technickej poruche.
DNA identifikácia
Podľa demonštrantov bola katastrofa len otázkou času. "O takejto situácii sme vedeli už 30 rokov," povedal agentúra AFP študent medicíny z Cypru Nikos Savva. Dodal, že prednosta stanice by nemal platiť cenu za "chorý systém".
Do nemocníc zároveň prichádzali rodiny nezvestných a obetí. Poskytujú totiž vzorky DNA, aby bola možná identifikácia ich blízkych. Tento proces však bude čoraz náročnejší. Záchranári stále pátrajú po pozostatkoch tých, ktorí boli v prednej časti osobného vlaku a ktorí pocítili plnú silu čelnej zrážky, a následného požiaru.
V osobnom vlaku bolo 342 cestujúcich a desať členov posádky, v nákladnom vlaku boli dvaja ľudia. Medzi obeťami je veľa mladých ľudí. Zo 70 hospitalizovaných bolo 15 prepustených, šesť zranených leží na jednotkách intenzívnej starostlivosti. Mnohí z pasažierov na palube boli študenti vo veku 20 rokov, ktorí sa vracali do Solúna po predĺženom víkende.