WASHINGTON. Nervozita, nezodpovedané otázky aj zápach horiacich chemikálií sa tento týždeň ďalej vznášali nad mestečkom East Palestine v americkom štáte Ohio, ktoré pred dvoma týždňami obrátilo hore nohami vykoľajenie vlaku vezúceho nebezpečné látky.
Stovky miestnych obyvateľov sa v stredu dožadovali odpovedí na kľúčové otázky na stretnutí v miestnej škole, zatiaľ čo úrady ubezpečujú, že ich zdravie nie je v ohrození.
Na miesto zamieril aj šéf federálnej Agentúry pre ochranu životného prostredia (EPA) Michael Regan.
Denník The New York Times v novej reportáži opisuje, že mnohí obyvatelia asi päťtisícovej obce v týchto dňoch žijú v strachu.
"Ľudia privoniavali k vode, ktorá im tečie z kohútika, v zrkadle si skúmali vyrážky a pozerali do potokov na zeleno-biele kŕdle rýb a žiab plaviacich sa bruchom nahor. Zápach pretrvával, niektorým pripomínal požiar pneumatík, iným mix horiaceho plastu, modelárske lepidlo alebo odlakovač," napísal denník.
Nehoda zmenila život v mestečku
Život v mestečku na hranici Ohia s Pensylvániou sa zmenil 3. februára ráno, keď sa tu vykoľajila časť nákladného vlaku so 150 vagónmi.
Asi 20 z nich podľa vyšetrovateľov viezlo toxické látky, z ktorých najväčšie obavy budil karcinogénny vinylchlorid používaný na výrobu tvrdých plastov. Časť nákladu sa ihneď uvoľnila do okolia a na mieste vypukol požiar, z ktorého nad mesto stúpal oblak hustého dymu.
Tri dni po nehode sa úrady rozhodli začať "kontrolované pálenie" chemikálií z piatich cisterien pre obavu, že náklad exploduje.
Z oblastí na oboch stranách štátnej hranice boli evakuované stovky ľudí. Chemikálie sa okrem ovzdušia dostali tiež do vodných tokov a odborníci štátu Ohio odhadli, že do 8. februára zabili na 3 500 rýb.
Vývoj vyvolal otázky o rizikách pre obyvateľov či ich zvieratá, ktoré pretrvávajú aj viac ako desať dní po nehode.
Na stredajšej schôdzke v školskej telocvični štátni činitelia ďalej trvali na tom, že testovanie neodhalilo problémy s ovzduším, a sľúbili ďalšie monitorovanie kvality vzduchu i pitnej vody.
Pôvodne mal byť na stretnutí zastúpený aj dopravca Norfolk Southern, ktorému vykoľajená súprava patrila, firma ale účasť zrušila s vysvetlením, že jej zamestnanci čelia silnejúcim vyhrážkam.
"Len veľa tancovali okolo tých otázok," reagovala na obsah brífingu miestna obyvateľka Danielle Dealová. "Norfolk tu mal byť," dodala v rozhovore s agentúrou AP.
Obyvatelia East Palestine a okolia okrem iného uvádzali, že potrebujú pomoc so získavaním finančnej podpory, ktorú železničný prepravca ponúkol stovkám evakuovaných rodín.
Zároveň chcú vedieť, či bude firma za následky nehody stíhaná. "Prečo sú ticho? ...Tri dni sme ani nevedeli, čo v tom vlaku bolo," povedala iná miestna obyvateľka Kathy Dykeová.
Agentúra EPA uviedla, že podľa posledných testov piatich studní, z ktorých čerpá obecný vodovod, nie je voda v East Palestine kontaminovaná. Zároveň odporučila testy v súkromných studniach, ktoré nie sú také hlboké.
Kontrolu zdrojov pitnej vody medzitým preventívne vykonávali vo viacerých štátoch čerpajúcich z rieky Ohio pretekajúcej južne od East Palestine.
Zlá povesť
Príčina nehody nákladného vlaku je stále predmetom vyšetrovania. Udalosť však pritiahla pozornosť aj za hranicami Ohia či Pensylvánie a oživila diskusie o bezpečnostných štandardoch v železničnej doprave a regulácii odvetvia na federálnej úrovni.
Magazín Vice v stredu prišiel so zistením, že havária vlaku s označením 32N nebola pre niektorých pracovníkov Norfolk Southern prekvapením.
Vypovedali, že súprava mala medzi železničiarmi zlú povesť a kvôli bezpečnostným problémom mala prezývku 32Nasty, čiže "nepríjemná 32".
"Budú sa diať ďalej a ďalej (nehody), ak budú regulátori ďalej tolerovať, ako tento model podnikania ničí systém nákladnej železničnej dopravy v našej krajine v honbe za ziskmi," povedal nemenovaný zamestnanec.