Viedeň 21. júla (TASR) - Šéf slovenských nízkonákladových aerolínií SkyEurope Christian Mandl by privítal, ak by budúci vlastníci bratislavského letiska boli z Rakúska. "Bolo by celkom milé, keby exitovala lepšia spolupráca," povedal dnes Mandl pre rakúsku rozhlasovú stanicu ORF Radio. V súčasnosti vidí nedostatky predovšetkým v cestných komunikáciách a chýba mu snaha z rakúskej strany. Napríklad diaľnica medzi Viedňou a Kitsee by mala byť podľa neho dokončená čo najrýchlejšie.
O Letisko M. R. Štefánika - Airport Bratislava sa tiež zaujíma viedenské letisko Schwechat i spoločnosť Austrian Airlines (AUA) s partnermi. Do 15. augusta môžu záujemcovia predložiť svoje ponuky a do konca tohto roka sa má rozhodnúť o kupcovi.
Vzhľadom na vysoké ceny pohonných látok očakáva Mandl ďalšie zvýšenie trhového podielu nízkonákladových aerolínií. Dobré šance na prežitie majú podľa neho vedúce spoločnosti na európskom trhu Ryanair a Easyjet, ďalej asi jedna spoločnosť z Nemecka, jedna z južnej Európy, jedna škandinávska spoločnosť a jedna zo strednej a východnej Európy, ktorou by mala byť práve SkyEurope. Podľa Mandla by vyčistenie trhu bolo pozitívne. V dlhodobom výhľade sa aj napriek nízkym výdavkom na mzdy na Slovensku môže stať, že ani aerolínie SkyEurope "už nebudú pri takýchto vysokých cenách paliva rentabilné". Nakoniec aj tak trh rozhodne, koľko je spotrebiteľ ochotný zaplatiť za jeden let.
SkyEurope stále rastie a čoskoro dosiahne "kritické rozmery". Ešte nie je jasné, či nákup ďalších lietadiel bude financovaný zo zamýšľaného vstupu spoločnosti na burzu, alebo priamo súkromnými investormi. "Pracujeme na oboch možnostiach," povedal Mandl. Aerolínie si prednedávnom objednali 32 nových lietadiel. Prvých 12, ktoré budú dodané v rokoch 2006 a 2007, financuje lízingová firma General Electric Commercial Aviation Services. Už týždne kolujú fámy o plánovanom vstupe SkyEurope na viedenskú burzu ešte počas tohto leta.
Založenie SkyEurope polo podľa Mandla "relatívne jednoduché". Po štúdiu politických vied v Paríži nenašiel žiadne zamestnanie. "Potom som zistil, že by bolo zábavnejšie založiť si vlastnú firmu (...) Mohol som si založiť aj pekáreň, ale to by bolo komplikované, pretože by som musel vstávať o piatej, a aerolínie boli zaujímavou alternatívou," povedal.
Svojho partnera Belgičana Alaina Skowroneka našiel pomocou jedného článku v týždenníku Business Week. Skowronek mal za sebou už desaťročné skúsenosti s leteckou dopravou. Založenie aerolínií iba niekoľko dní pred septembrovými útokmi v roku 2001 okrem rizík prinieslo aj možnosti "kúpiť lietadlá za veľmi, veľmi výhodnú cenu", pretože mnohé lízingové firmy sa vtedy chceli rýchlo zbaviť lietadiel. Navyše, v tom čase na bratislavskom letisku neexistovala žiadna konkurencia.
Informovala o tom rakúska agentúra APA.