Brusel 20. júla (TASR) - Počúvať, komunikovať a jednať na miestnej úrovni - to sú tri hlavné piliere nového komunikačného prístupu, ktorý dnes predstavila Európska komisia. Zároveň prijala akčný plán, ktorý obsahuje asi 50 opatrení s cieľom zlepšiť schopnosti pracovníkov EK v oblasti komunikácie o európskych politikách.
Komisia tak reaguje na stále sa prehlbujúcu priepasť medzi inštitúciami EÚ a obyvateľmi, ktorú potvrdili nedávne negatívne referendá o euroústave vo Francúzsku a Holandsku.
Obyvatelia majú právo vedieť, čo sa deje, o čo (pri rozhodnutiach komisie) ide. Akčný plán veľmi konkrétnym a pragmatickým spôsobom odráža politickú prioritu zapojiť sa do dialógu s občanmi na celom území EÚ, povedala podpredsedníčka EK zodpovedná za komunikáciu Margot Wallströmová.
Nový spôsob komunikácie má byť založený na troch pilieroch:
-počúvať - nie iba informovať občanov EÚ, ale ich aj počúvať a brať do úvahy ich názory
-komunikovať - teda informovať a vysvetľovať, ako politiky EÚ ovplyvňujú každodenný život občanov a akú prinášajú pridanú hodnotu
-jednať na miestnej úrovni - čo znamená prispôsobovanie správ rôznej verejnosti v jednotlivých členských štátoch a ich tlmočenie spôsobmi, ktoré uprednostňujú, a v jazyku, ktorému rozumejú.
Akčný plán obsahuje 50 konkrétnych krokov, ktoré chce komisia postupne uskutočniť. Nejde o žiadne prevratné novinky, komisia už v minulosti prijala viacero komunikačných plánov. Chce sa však konečne poučiť z minulých chýb a jednotlivé opatrenia skutočne dôsledne uplatňovať.
Okrem iného pôjde o lepšiu koordináciu komunikačných aktivít v celej komisii s cieľom lepšie využívať všetky komunikačné nástroje, vrátane internetu a audiovizuálnych služieb. Má sa zvýšiť profesionalita v komunikácií prostredníctvom osobitných školení zamestnancov a prijímania odborníkov na komunikáciu.
Komisia chce tiež do všetkých hlavných návrhov a dokumentov zaradiť krátke zhrnutie v reči zrozumiteľnej pre bežných ľudí. Musíme sa vyhnúť tzv. eurospeaku, povedala Wallströmová poukazujúc na často nezrozumiteľný slovník používaný v Bruseli. Sama sa však na tlačovej konferencii len s námahou eurožargónu vyhýbala, keď hovorila o horizontálnych otázkach, lisabonskej stratégii či bielej knihe, ktorú chce EK vydať na jeseň s cieľom zapojiť všetky zainteresované strany a stanoviť ciele a vízie komunikačnej politiky EÚ.
Ďalším opatrením akčného plánu má byť posilnenie stálych zastúpení EK v členských štátoch, aby tieto mohli lepšie informovať občanov o konkrétnych politikách a iniciatívach.