Ručička na nástenných hodinách už ukázala osem hodín, ale nepočuť žiaden školský zvonček ani detský hluk. Učiteľka Raija Pitkänenová pustí v triede potichu skladbu, ktorá pôsobí relaxačne a čaká na deti, ktoré začala učiť pred dvomi mesiacmi.
Deti vojny, ktoré ušli z Ukrajiny do prístavného mesta Vaasa na západnom pobreží Fínska.
Mesto s približne 66-tisíc obyvateľmi leží na brehu Botnického zálivu a priam dýcha pestrosťou. Oficiálne údaje uvádzajú, že až desať percent ľudí sa sem prisťahovalo zo zahraničia a môžete tu stretnúť viac než sto rôznych národností.
Tieto počty robia z Vaasy druhé najviac medzinárodné mesto v krajine. Rôznorodosť sa prirodzene zrkadlí aj v tunajších školách a základná škola Keskuskoulu, ktorá sídli v nenápadnej bledožltej budove pár minút od centra, nie je v tomto výnimkou.

Čo najviac známeho
„Máme aj triedy, v ktorých dve tretiny žiakov pochádzajú z iných národností, takže s integráciou máme bohaté skúsenosti. Prijať deti z Ukrajiny bolo však pre nás celkom novou výzvou, keďže dosiaľ sme nepotrebovali zriaďovať prípravné triedy,“ vysvetľuje riaditeľka školy Britt Kaskela-Nortamová.
Na možno trochu prísnej, ale predsa usmiatej tvári sa jej však zrkadlí spokojnosť.
Jej škola prijala celkovo 40 ukrajinských detí, ktoré rozdelili do dvoch takzvaných prípravných tried. Školy vo Fínsku takéto triedy vytvárajú vtedy, ak prichádzajú žiaci, ktorí sa potrebujú naučiť švédčinu alebo fínčinu.
Od nástupu majú ukrajinské deti deväť mesiacov na to, aby sa poriadne naučili reč (v ich prípade po fínsky) a len niekedy sa na vybraných hodinách spájajú so svojimi budúcimi spolužiakmi – napríklad na hudobnej alebo telesnej, kde jazyk toľko netreba používať. Ak sa niektoré dieťa zvládne dorozumieť rýchlejšie, opúšťa prípravnú triedu skôr.