Vládny špeciál TU-154, ktorý patrí do letky ministerstva obrany, viezol v stredu šéfa diplomacie do Latinskej Ameriky a musel núdzovo pristáť v západoafrickej Mauritánii kvôli poruche hydrauliky.
Minister a jeho sprievod museli v Mauritánii neplánovane stráviť 27 hodín. Posádka dokonca mala so sebou náhradné hydraulické čerpadlo, ale musela čakať na špeciálny hydraulický olej z Prahy. Iné lietadlo ministerstva obrany doviezlo olej až na druhý deň.
Minister Svoboda pre sobotňajšie vydanie denníka Mladá fronta Dnes (MFD) konštatoval, že nie je problém v poruche, ale v následnom organizačnom zmätku na ministerstve obrany. Preto sa chce k problému vrátiť na budúci týždeň po návrate do Prahy.
Rezort obrany vo štvrtok tvrdil, že lietadlo, ktoré chce vyslať s pomocou na západ Afriky, nemá pre let všetky potrebné povolenia. Podľa Svobodu však armáda zatajila, že náhradné lietadlo malo pokazený autopilot a záložný stroj k dispozícii nebol. Svoboda v tejto súvislosti pripomenul, že ho prekvapuje neschopnosť ministerstva obrany nájsť alternatívne riešenie.
Ku kritike rezortu obrany sa pridal aj bývalý minister obrany Miroslav Kostelka, ktorý je poradcom premiéra Jiřího Paroubka. Pozastavil sa nad tým, že vláda už takmer pred pol rokom odsúhlasila modernizáciu tzv. vládnej letky a schválila aj financovanie, ale ministerstvo obrany zatiaľ nepodniklo žiadne konkrétne kroky k objednaniu novej techniky.
Šéf českej diplomacie mal problémy so strojmi vládnej letky za ostatných osem mesiacov už štvrtýkrát. Problémy sa na začiatku apríla nevyhli ani českému špeciálu, ktorý viezol prezidenta Václava Klausa a Cyrila Svobodu do Ríma. Trinásť rokov starý stroj Challenger kanadskej výroby musel núdzovo pristáť v Mníchove po tom, ako mu nad Alpami na niekoľkých miestach prasklo čelné sklo.
Výmena leteckej techniky pre dopravné potreby armády a českých ústavných činiteľov má stáť 135 miliónov dolárov (3,9 mld. Sk). Ruské lietadlo Tupolev by mal nahradiť nový Boeing 737 alebo Airbus A-319. Ďalšie dve staré lietadlá ruskej výroby Jak-40 a jeden An-24 by mali dostať dvoch nástupcov v podobe brazílskeho lietadla Embraer alebo kanadského Bombardier 600. Dnešné tri vojenské dopravné vrtuľníky Mi-8 nahradia vo vládnej letke stroje typu Sikorski alebo Eurokopter.
(spravodajca TASR Bohdan Kopčák) pel