Londýn 8. júla (TASR) - Bomby, ktoré zničili tri vozne londýnskeho metra a jeden poschodový autobus, boli pravdepodobne primitívne nálože odpálené jednoduchým časovačom. Dnes to vyhlásil expert na výbušniny Andy Oppenheimer.
Bomby s hmotnosťou necelých päť kilogramov boli pravdepodobne vyrobené z jednoduchej, relatívne ľahko dostupnej plastickej trhaviny a nie z vysoko výbušnej vojenskej plastickej trhaviny ako semtex, ktoré by zabili oveľa viac ľudí, povedal Oppenheimer, expert na zbrane, ktorý pôsobí ako konzultant pre Janeďs Information Group.
"Každý gauner s pripravenou hotovosťou môže túto vec získať, ak vie, kde má hľadať," povedal Alex Standish, redaktor Janeďs Inteligence Digest.
Plastické výbušniny sú prostredníctvom ruskej mafie ľahko dostupné na čiernom trhu v Českej republike, kde sa semtex vyrába, a iných krajinách strednej a východnej Európy, uviedol Standish. Ako dodal, z českých skladov zmizlo veľké množstvo plastickej trhaviny ešte pred pridaním chemických látok, ktoré umožňujú detekciu špeciálne vycvičenými psami.
Londýnska polícia uviedla, že každá zo štyroch náloží, použitých pri štvrtkových útokoch, mala menej ako desať libier (4,5 kg) - čo znamená, že boli dosť malé na to, aby sa dali prenášať v plecniaku. Nálože páchatelia nechali na zemi vo vozňoch metra a na sedadle alebo zemi v autobuse číslo 30, ktorý roztrhlo v štvrti Bloomsbury, oznámil zástupca policajného komisára Andy Hayman.
Hayman dodal, že vyšetrovatelia doteraz získali len málo podrobných forenzných informácií o bombách. Vyšetrovanie sťažuje nedostupnosť jedného z vlakov, ktorý je viac ako 21 metrov pod úrovňou ulice.
Podľa Oppenheimera útočníci pravdepodobne použili jednoduché časovacie zariadenie nastavené na 30 minút alebo menej. Zložitejšie detonátory - aké používala Írska republikánska armáda (IRA) - možno nastaviť s oveľa väčším predstihom, až niekoľko dní.
Objavili sa úvahy, že poschodový autobus nebol cieľom útokov a atentátnik ho vyhodil do vzduchu omylom, pričom zabil aj seba. Médiá citovali svedkov, ktorí z autobusu č.30 vystúpili tesne pred výbuchom. Svedkovia uviedli, že v autobuse videli rozrušeného muža, dvadsiatnika, ktorý horlivo a znepokojene manipuloval s niečím vo svojej taške.
Standish vyslovil predpoklad, že tento muž mal možno v úmysle nechať bombu v metre, tam sa však nedostal, keďže po predchádzajúcich výbuchoch úrady podzemnú dráhu uzavreli. Bomba v autobuse vybuchla asi hodinu po odpálení prvej nálože v metre. Je možné, že páchateľ namiesto metra nastúpil do autobusu a odpálil nálož skôr, ako chcel. Podľa polície neexistujú náznaky, že útočníci boli samovražední, takúto možnosť však ani nevylúčili.
Politici a mnohí experti na terorizmus vyhlásili, že útoky nesú všetky znaky rukopisu al-Káidy. Al-Káida je však iná ako v roku 2001, keď jej lídri velili viac hierarchickej a dobre organizovanej štruktúre buniek.
Za londýnske útoky môžu byť zodpovední britskí občania bez teroristického výcviku alebo bez priamych väzieb na al-Káidu, povedal Standish.
"Mám podozrenie, že išlo o bunku al-Káidy na nízkej úrovni, možno zverbovanej lokálne. Al-Káida je teraz ideológiou, je viac ako štruktúrovanou organizáciou. Na vytvorenie bunky al-Káidy sa stačí len spojiť so skupinou podobne zmýšľajúcich jednotlivcov a vyhlásiť: ďZaložíme bunku al-Káidy.ď... Ak je niekto ochotný uskutočniť útok v mene al-Káidy, stane sa agentom al-Káidy," vyhlásil Standish s tým, že bojovať proti takémuto druhu voľných združení je oveľa ťažšie, ako bojovať s pevne zviazanou skupinou.
Podľa Standisha výber cieľov preukazuje nedostatok vedomostí o mechanike explózií, čo naznačuje, že neprešli intenzívnym výcvikom a nemali skúsenosti.
Bomba odpálená v tesne uzatvorenom priestore - napríklad vo vozni metra - pravdepodobne zabije menej ľudí ako odpálenie nálože na viac otvorenom priestranstve, kde môžu trosky letieť vzduchom a zasiahnuť väčšiu oblasť. V preplnenom vozni metra prvotnú silu výbuchu pravdepodobne absorbuje menší počet ľudí okolo nálože a konštrukcia vozňa, povedal Standish.