Praha 4. júla (TASR) Cudzinci vidia Čechov ako chudobných dedinčanov, ktorí vyrábajú slnečnicový olej a vežové hodiny. Aj pre susedných Rakúšanov je problém ukázať Česko na mape bez uvedených názvov krajín.
Vyplýva to z prieskumu, ktorý sa na objednávku českého ministerstva zahraničných vecí uskutočnil v Japonsku, USA, Veľkej Británii, Francúzsku, Nemecku, Rakúsku a Švédsku.
Podľa výsledkov tohto prieskumu sú Česi chudobní a pevne spojení s pôdou a krajinou, sú neveselí so sklonom k melanchólii. V očiach cudzincov sú neiniciatívni, zaostalí a nekozmopolitní.
"Takto sa nás jednoducho pozerajú vonku, je to horšie, než by sa zdalo," povedal Miroslav Knepr z agentúry Mark BBDO, ktorá výsledky prieskumu spracováva. Na prieskume sa podľa dnešného vydania českého denníka Mladá fronta DNES zúčastnili vzdelaní ľudia, skôr stredná vrstva a elita obyvateľov vybraných krajín.
Za rozdiel medzi tým, ako sa Česi sami vidia a ako ich vidí svet, si môžu sami, myslí si Knepr. Pred svetom prezentujú hrady, folklór, kroje či fotografie vidieckej krajiny.
Predstavu o Čechoch ako o výrobcoch oleja a vežových hodín majú podľa neho na svedomí práve malebné fotografie krajiny so žltými slnečnicovými alebo repkovými poľami a snímky orloja. Podľa odborníkov je preto potrebné prestať vysielať do sveta hlavne obrázky krojov a tancov a namiesto toho ukazovať to, čo evokuje vyspelosť a kultivovanosť.
Výskumy ukazujú aj iné veci. Len 40 percent Francúzov dokázalo ČR správne ukázať na mape bez uvedených názvov krajín, pričom lepšie to nebolo ani s Rakúšanmi.
Najhoršiu mienku o Čechoch majú ich susedia, čím vzdialenejší národ, tým lepšie o nich zmýšľajú. Najväčšími priaznivcami Česka sú v Európe Švédi, ktorým Česi pripadajú ako sympaťáci.
Najznámejšími Čechmi sú Karel Gott, Dolly Buster, Ivana Trumpová, Eva Herzigová či Pán Tau. Množstvo Američanov, ktorí považujú Antonína Dvořáka za najobľúbenejšieho skladateľa, však nevie, že je Čech. Málokto tiež vie, že atómový dóm v japonskej Hirošime, ktorý ako jediný vydržal jadrový výbuch, vyprojektoval Čech.
Nová stratégia propagácie ČR má podľa odborníkov zohľadniť zvláštnosť každej krajiny, na ktorú je zacielená. Zároveň sa má dostať "na vlnu tých, ktorým je určená". Ľudia v každej krajine totiž reagujú iným spôsobom, uzatvára Mladá fronta DNES.
(spolupracovníčka TASR Dana Meissnerová) np dem