Varšava 20. marca (TASR) - Dezinfekčné procedúry proti epidémii slintačky a krívačky a predovšetkým prívesy s havarovanými a nepojazdnými autami spôsobili katastrofálne zápchy na západných hraniciach Poľska s Nemeckom. Situáciu navyše zhoršilo počasie. Na niektorých cestných priechodoch motoristi čakajú na vybavenie takmer 60 hodín. Nervozita sa stupňuje a z hraníc prichádzajú správy o incidentoch a výtržnostiach.
Poľskí importéri užívaných motorových vozidiel, alebo skôr vrakov, sa pretekajú s časom. O polnoci z piatka na sobotu začnú platiť nové predpisy obmedzujúce dovoz automobilov "z druhej ruky". Cez hranice nebude možné prepraviť autá neschopné pohybu po vlastnej osi ani vozidlá, ktoré nemajú osvedčenie o technickej spôsobilosti.
Vláda vo Varšave nové predpisy regulujúce import ojazdených automobilov zdôvodnila nutnosťou zabrániť, aby sa Poľsko stalo smetiskom áut zo západnej Európy. To vyvolalo doslova masové nákupy. Lenže tí, ktorí teraz stoja na konci radov, nemajú istotu, či do soboty prejdú hranice a privezú domov drahocenné autá na opravu.
Na hraničnom priechode vo Šwiecku dosiahol rad nákladných vozidiel a prívesov s ojazdenými autami dĺžku 25 kilometrov do nemeckého vnútrozemia. Podobná situácia je aj na ďalších priechodoch. V Krajniku i Kolbaskowie sa podľa informácií pohraničnej služby čaká vyše 50 hodín. Na zapchatých hraniciach dochádza k incidentom a bitkám.
Hranice na juhu importéri neobliehajú. Situácia na južných hraničných priechodoch s Českou republikou sa normalizovala po tom, ako začali Česi vyberať vysoké poplatky za prejazd poľských vozidiel s prívesmi.
Predaj nových osobných vozidiel klesol v Poľsku od začiatku roka o 20 percent. V januári priviezli do krajiny vyše 30.000 ojazdených automobilov, v roku 2000 ich bolo 210.000 a rok predtým 90.000.
(spolupracovník TASR Branislav Zvara) vk ed