*Všimli ste ich? Tie nenápadné hviezdičky. To drobné písmo na konci bilbordu. Ten text v televíznej reklame bežiaci dolu pod čiarou, na hranici čitateľnosti. Nevšimli ste si to? Alebo si len matne spomínate? Potom je všetko tak, ako si to marketingoví mágovia naplánovali.
Idem autom a už z diaľky sa ma snažia upútať firemné slogany. Bigbordu venujem len krátky čas, za ktorý zaregistrujem, že je niečo exkluzívne výhodné, lacné alebo rovno zadarmo. O drobných písmenkách viem, no prečítať si ich spoza volantu nestíham.
Večer pustím televíziu. V prime time je cena reklamy najvyššia. Inzerenti chcú dať divákovi čo najviac informácií za čo najkratší čas. A tak tie menej podstatné (no zo zákona povinné) údaje len rýchlo prebehnú počas šotu v spodnej časti obrazovky.
V schránke nájdem letáky. Konečne mám možnosť prečítať si všetky nenápadné texty, na ktoré odkazuje hviezdička. Niektoré z nich sú nezáživné, iné prekvapivé. Napríklad služby, reklamované ako bezplatné, sú v skutočnosti zdarma len zlomový čas dňa.
Určite nehovorím nič nové. Každý o tých skutočnostiach vie. Drobné a rýchle texty poznáme. Je nám jasné, že sa v nich dočítame o obmedzeniach, podmienkach a výnimkách. Mám však pocit, že naša citlivosť je už otupená a sme čoraz benevolentnejší.
A tak si marketingoví manipulátori dovoľujú viac a viac. Používajú poznámky pod čiarou aj tam, kde by nemuseli. Tá čiara je však hranicou medzi polopravdou a úplnou informáciou.
Hviezdičky sa nám kopia a pomaly sa z nich bude dať poskladať celá mliečna dráha. Tam, kde byť nemuseli, hrdo dominujú, tam, kde byť mohli, chýbajú.
Dovedené ad absurdum - mohli by byť v našom každodennom živote. Napríklad v politike, kde sa hovoria len prvé časti viet. Napríklad výrok "S nimi do koalície nikdy nepôjdeme," má dokončenie: "Teda okrem prípadov, keď už nebudeme mať iné východisko."
A aplikácia hviezdičiek v zoznamovacích inzerátoch by mohla vyzerať aj takto: "Som nefajčiar*. *Ale len v čase od 24.00 do 6.00 h."
A použitie vyššie spomínaných rýchlych a malých textov by som riešil malým displejom, ktorý by mal každý človek zavesený na krku. Na ňom by bežali počas dialógu všetky "poznámky pod čiarou" či myšlienky "medzi riadkami".
No dovtedy, kým sa používanie hviezdičiek neustáli v celej spoločnosti, vás prosím - používajme drobné texty s rozumom.