Viedeň 22. júna (TASR) - Vysoké ceny pohonných látok a letiskové poplatky robia starosti Nikimu Laudovi, šéfovi nízkonákladových aerolínií Niki.
Či si Niki pripíše tento rok zisk alebo stratu, záleží od vývoja cien pohonných látok. Preto sa Lauda nepridržiava nijakej konkrétnej prognózy: "Budeme ziskoví, pokiaľ sa nám podarí znížiť ceny paliva," povedal dnes v rozhovore pre rakúsku agentúru APA. Rovnako ho trápia aj vysoké poplatky na viedenskom letisku, predovšetkým bezpečnostný poplatok, ktorý sa na začiatku tohto roka zvýšil takmer o polovicu. "Máme 5 lietadiel a viedenské letisko nás stojí ročne o 11 miliónov EUR (v prepočte 421,531 milióna SKK) viac, ako by nás stálo bratislavské letisko." To je výrazná nevýhoda oproti ostatným nízkonákladovým aerolíniám, ako sú slovenská spoločnosť SkyEurope alebo írska Ryanair, ktorá začne lietať z Bratislavy na jeseň.
"Neplánujem ísť do Bratislavy," zdôraznil Lauda. V súčasnosti však Niki hľadá po Viedni a Salzburgu tretie stanovište pre rakúsky trh, pričom môže byť aj v zahraničí. Lauda nemá v úmysle kritizovať cenovú politiku viedenského letiska: "Letisko za to nemôže." Je však v záujme celého domáceho leteckého priemyslu, aby Rakúsko zostalo aj v tomto smere konkurencieschopné vzhľadom na susedné krajiny.
Čo sa týka cieľa prepraviť tento rok milión cestujúcich, Lauda je optimistický. "Máj bol veľmi dobrý a rezervácií na júl je ešte viac." V júli dosiahne obsadenosť 83 %, čo je o 8 percentuálnych bodov viac ako v rovnakom období minulého roka.
V roku 2004 vykázala spoločnosť Niki, ktorá od začiatku roka 2004 úzko spolupracuje s nemeckými nízkonákladovými aerolíniami Air Berlin, miernu stratu. Spôsobilo ju zvýšenie cien paliva, vďaka ktorému dodatočné náklady dosiahli 4 milióny EUR. Spoločnosť prepravila 940 000 cestujúcich a zaznamenala obrat viac ako 70 miliónov EUR. Predpokladaný tohtoročný obrat je 110 miliónov EUR.
Informovala o tom rakúska agentúra APA.