Podľa prieskumov si až 85 percent žien želá vidieť v reklamách prirodzené ženy. Dočkali sa. FOTO - ARCHÍV |
Hitom leta budú reálne ženy. So svojimi širšími bokmi, väčším zadočkom, nedokonalými prsiami a veľkosťou oblečenia, ktoré nie je rámcované číslom 36. Kozmetická firma Dove sa rozhodla osloviť do svojej kampane Slovenky a Češky, ktoré nechcú byť superštíhlymi modelkami, ale považujú sa za bežné, no atraktívne ženy.
V apríli urobila kasting na "modelky", ktoré sa nehanbili odhaliť svoje krivky, a z celkového počtu 140 kandidátok si vybral fotograf Goran Tačevský päť - jednu Slovenku a štyri Češky. Tie odteraz vidieť na veľkoplošných bilbordoch po celej Českej republike (na snímke).
Základnou myšlienkou projektu je podporiť prirodzenú, nevyumelkovanú krásu, ktorá vychádza skôr z osobnosti a charizmy než z dokonalej postavy.
"Šancu dostali ženy, vyrovnané samy so sebou a vedomé si faktu, že vnútorná a vonkajšia rovnováha je dôležitá pre prežitie života naplno," povedal k výberu Tačevský.
Psychologička Eva Jaššová iniciatívu hodnotí: "Modelky, podobajúce sa bežným ženám, možno privítať s aplauzom. Nie je správne, aby ženy trpeli pre módne ideály. To, čo sa v modelingu prezentuje ako dokonalosť, je skôr neprirodzenosť. Pre bežné ženy je ten ideál nedosiahnuteľný."
Problémom vnímania ženskej krásy sa zaoberá aj globálna štúdia, na ktorej sa zúčastnilo 3200 žien z viacerých krajín sveta. Bola vykonaná v spolupráci dvoch lekárok z Harvardskej univerzity a z London School of Economics.
Len dve percentá žien si podľa štúdie myslia, že sú krásne,
iba deväť percent žien použilo pri opísaní svojho vzhľadu slovo atraktívna, osem percent slovo ženská a sedem percent slovo pekná.
Už prieskum z roku 1995 ukázal, že až 70 percent žien je v depresii a cíti sa previnilo už po troch minútach listovania v módnych časopisoch. Dnes je až 68 percent žien presvedčených, že médiá a reklama nastavujú nerealistické štandardy krásy, ktoré nemôže väčšina žien nikdy dosiahnuť.
Aktivita kozmetickej firmy - ktorá chce síce najmä osloviť svojho nového spotrebiteľa - je napriek tomu cenná. Veď už praveká socha Venuše, symbolu krásy, znázorňovala plnoštíhlu dospelú ženu a silné a zrelé telo je dodnes v mnohých krajinách znakom blahobytu a bohatstva.
Oscarová herečka so ženskými krivkami Kate Winsletová hovorí: "Chcem byť sama sebou. Ak sa to Hollywoodu nepáči, nech ma nechá tak." (edi, čtk)