Britská futbalová hviezda David Beckham žartuje so speváčkami Jennifer Lopezovou (vpravo) a Beyonce Knowlesovou v Madride, kde sa 23. februára propagovala spoločnosť Pepsi. Jennifer už v roku 2003 podpísala zmluvu na ročnú propagáciu za 165 miliónov eur. FOTO - ČTK
Herci, speváci, zabávači, moderátori či športovci. Je jedno, aké majú povolanie. Dôležité je, že sú na očiach verejnosti. Vtedy dokážu svoju popularitu zužitkovať. Napríklad v reklame.
Tá ľudí dennodenne presviedča o možnom i nemožnom. Ktorý prací prášok najväčšmi bielizeň vybieli, ktorý prostriedok na umývanie je účinnejší a voňavejší a ktorý mobilný operátor je lacnejší?
V tom všetkom radia verejnosti jej idoly. Najprestížnejšie firmy roky spájajú produkty a značky s najslávnejšími osobnosťami šoubiznisu, v reklamách hrajú najznámejšie celebrity zo sveta umenia i športu.
Diktuje to marketingová stratégia, podľa ktorej známa tvár najvýraznejšie ovplyvňuje spotrebiteľa.
Mimochodom, na reklamu sa kedysi dala nahovoriť aj herecká legenda Marilyn Monroe a firme Pepsi robil v roku 1984 reklamu aj Michael Jackson - vtedy podpísal kontrakt na 80 miliónov dolárov.
Ba aj režiséra a herca Woody Allena nahovorili na reklamu - propagoval svoje zamilované mesto New York, ktoré prišlo po teroristických útokoch v roku 2001 o turistov. V reklame neváhal dať sa zosmiešniť a pokúšal sa o trojitý lutz na klzisku pred Rockefellerovým centrom.
Slováci v reklame
Slovákov v reklame sme si začali uvedomovať viac túto hokejovú sezónu. Popri hercoch a modelkách sa na nich začali objavovať športovci. Hokejisti, ktorým sa nezačala sezóna v NHL, a tak si ušlý zisk nahrádzali propagovaním výhodných pozemkov (Žigmund Pálffy), autopredajňa (Ján Lašák) alebo dôchodkového poistenia (Miro Šatan).
Plavkyňa Martina Moravcová však SME povedala: "S produktom, ktorý propagujem v reklame, sa musím stotožniť. Nikdy by som nerobila reklamu na cigarety alebo na alkohol. Viem, že pre niektorých je to symbol bohémstva, ale pre mňa nie. Už mi ponúkli účinkovať v reklame na alkoholický výrobok. Takú ponuku som, samozrejme, odmietla."
Naopak, americká herečka Gwyneth Paltrowová, zarytá abstinentka, úlohu v reklame na alkoholické nápoje Martini a Rossi, prijala. A to aj napriek tomu, že kedysi podporovala skupiny bojujúce proti alkoholizmu. Prečo zmenila názor? Možno preto, že za dva dni nakrúcania mala zisk na konte päť miliónov dolárov.
Modelka Andrea Verešová má zase inú stratégiu. O propagácii Becherovky v reklame pre MF Dnes tvrdí: "Stotožňujem sa s týmto výrobkom. Propagujem, čo mi je blízke. Becherovku mám rada, pre mňa to nie je iba alkohol, ale aj liečivý likér."
Ak by malo rovnako ako v Amerike platiť, že človek propaguje to, čo používa, Martina Moravcová by mala, napríklad, jazdiť na škodovke a využívať služby slovenskej banky. Plavkyňa už uzatvorila reklamné zmluvy s firmami Coca-Cola, Škoda auto Slovensko, Slovenská sporiteľňa, Whirpool, EuroTel, Nokia, ING a v Spojených štátoch figurovala v katalógoch firmy TYR.
Ako byť v reklame
V reklame sme už mohli vidieť Mariána Labudu (banka), Zdenu Studenkovú (kozmetika a automobil), Ibrahima Maigu (oblečenie), Juraja Mokrého (banka), Mira Nogu (zubná pasta), Joža Pročka (poisťovňa), Janu Hubinskú (poisťovňa) a iných.
Títo sú registrovaní v kastingových agentúrach, ktoré ich vyberajú podľa želaní klienta. Dostať sa do reklamy však nie je zložité ani pre neznámeho človeka. Stačí sa zaevidovať vo vhodnej agentúre a čakať na pozvanie.
Keď sa klient rozhodne prezentovať svoj nový výrobok, začne spolupracovať s producentskou firmou, a tá osloví s presným zadaním práve kastingovú agentúru.
Riaditeľka kastingovej agentúry Galaxy, režisérka Eva Štefankovičová, hovorí: "Podľa zadania vyberám z našej evidencie vhodné typy na kasting ja alebo režisér. Ak ide o jednu hlavnú postavu, vyberáme 20 až 25 ľudí, ktorých pozývame na kasting."
Adepti prejdú kamerovými skúškami, tie si pozrú zástupcovia firmy a vyberú si predstaviteľa nového výrobku. Samo nakrúcanie trvá zvyčajne dva dni.
Štefanovičová: "V poslednom období dávajú klienti prednosť neznámym ľuďom pred hercami. Klient nie je rád, ak sa v jednej reklame objaví herec a o päť minút sa objaví v ďalšej. Uprednostňujú zaujímavé typy, ktoré hľadáme aj na ulici."
Ak známy herec prepožičia reklame len hlas, práca trvá niekoľko hodín.
Milan Lasica, ktorý hlasom prezentuje dôchodcovskú spoločnosť, ktorej momentálne hrozí pokuta, SME povedal: "Pri reklame u mňa rozhodujú dve veci. V prvom rade je dôležité, čoho sa reklama týka, a potom je to výška honoráru. Nahovoriť na reklamu čistiacich prostriedkov by som sa nedal, ale dôchodkové sporenie je už vážna vec. A z môjho pohľadu určite." (smiech) "S tou reklamou sa stotožňujem. Na čokoľvek by som nerobil reklamu, ani keby som za to dostal veľmi veľa peňazí."
Autor: MARTINA HABLÁKOVÁ, edi