Autor je analytikom think-tanku Globsec Policy Institute.
BRATISLAVA. Slovensko je známe tým, že vyrába viac áut na osobu ako akákoľvek iná krajina na svete. Preto je aj medzi regionálnymi partnermi, ktorí tvoria chrbtovú kosť dodávateľských reťazcov automobilového priemyslu v Európe, zrejme tým najzraniteľnejším.
Projekt Globsec AutoFocus Slovakia sa preto pokúsi vytvoriť národnú stratégiu pre transformáciu slovenského automobilového priemyslu prostredníctvom konzultácií zainteresovaných strán a prístupným dátam. To sa rozbehne na konferencii Globsec 2021 v júni.
Robotizácia automobilového sektora je na Slovensku už teraz ďalej ako v susedných štátoch a nástroje umelej inteligencie spolu s priemyslom 4.0 budú naďalej prinášať vyššiu efektivitu na úkor pracovných miest.
Problém o desať rokov
Potom je tu globálny trend znižovania emisií uhlíka v doprave, ktorý zrýchľuje zavádzanie elektrického pohonu v osobných vozidlách.
Väčšina veľkých výrobcov automobilov očakáva, že v rokoch 2030 až 2035 – teda v čase, odkedy chcú niektoré členské štáty zakázať predaj nových áut so spaľovacími motormi – budú vyrábať už len elektrovozidlá.
Otázkou je, ako sa malá, otvorená ekonomika ako Slovensko týmto externým silám prispôsobí? Konkrétnejšie, ako môže nahradiť pracovné miesta a HDP, ktoré sa v ďalších rokoch budú strácať, čo bude cítiť najmä po roku 2030?