MENLO PARK. Sociálna sieť Facebook začala testovať novú funkciu, ktorá upozorňuje užívateľov, keď sa chystajú zdieľať článok ešte pred tým, ako si ho otvoria. Informovala o tom v pondelok na twitteri.
Užívateľ bude môcť stále zdieľať text bez prečítania, iba bude musieť kliknutím potvrdiť, že to chcú naozaj spraviť.
S rovnakým nástrojom už skôr prišla sociálna sieť Twitter. Ku koncu vlaňajška oznámila, že od zavedenia funkcie "čítajte skôr, než zdieľate" sa o 40 percent zvýšil počet ľudí, ktorí si pred zdieľaním daný odkaz otvorili.
Facebook v pondelok uviedol, že chce "presadzovať viac informované zdieľanie spravodajských článkov".

"Keď prejdete k zdieľaniu odkazov na spravodajský článok, ktorý ste neotvorili, ukážeme vám upozornenie, ktoré vás vyzve k jeho otvoreniu a prečítaniu pred tým, ako sa s ním podelíte s ostatnými," uviedla platforma.
Vyskakovacie okienko údajne užívateľov upozorní, že "zdieľanie článkov bez ich prečítania môže znamenať opomenutie kľúčových faktov". Užívateľ potom môže pokračovať v zdieľaní, alebo prejsť na odkaz, ktorý sa chystal propagovať. Či sa nástroj testuje globálne alebo napríklad iba v Spojených štátoch, či ako dlho test potrvá, Facebook neuviedol.
Iniciatíva nadväzuje na skoršie kroky platformy a zapadá do širšej snahy veľkých sociálnych sieti vnášať "trenie" do aktivít užívateľov, ktoré môžu prispievať k obťažovaniu alebo šíreniu dezinformácií.
Twitter napríklad v súvislosti s vlaňajšími voľbami v Spojených štátoch vytvoril špeciálne upozornenie pre zdieľanie príspevkov s nepravdivými alebo zavádzajúcimi informáciami o hlasovaní. YouTube zasa vlani prišiel s podobným nástrojom týkajúcim sa potenciálne urážlivých komentárov a pri ich zverejňovaní užívateľov vyzýva, aby pamätali na zdvorilosť.