SME

Sovieti vozili ľudí v prerobenom bombardéri a šokovali Západ

Pre západných pozorovateľov bolo šokom, keď v roku 1956 priletel do Londýna po oficiálnu delegáciu nový Tupolev Tu-104

Studená vojna medzi Východom a Západom sa okrem pretekov v zbrojení prejavovala aj v iných odvetviach. Vecou prestíže bolo v 50. rokoch aj dopravné letectvo. V tom čase sa začali používať nové technológie, na prvom mieste to boli prúdové motory. Aj keď prvé prúdové dopravné lietadlo Comet vzlietlo v Británii, primát v nasadení na pravidelných linkách získal Sovietsky zväz. Pre západných pozorovateľov bolo šokom, keď v roku 1956 priletel do Londýna po oficiálnu delegáciu nový Tupolev Tu-104. V septembri ho Aeroflot nasadil na svojich pravidelných linkách. Od jeho prvého letu uplynie 17. júna presne 50 rokov.
Andrej Nikolajevič Tupolev je príkladom, ako sa v Sovietskom zväze z hrdinu mohol stať zo dňa na deň zločinec a o zopár rokov opäť hrdina. Je po ňom pomenovaná jedna z najchýrnejších konštrukčných kancelárií. Pred druhou svetovou vojnou bolo jej najslávnejším činom diaľkové lietadlo ANT-25. V roku 1937 bez medzipristátia prekonalo 10 148 kilometrov dlhú trasu z Moskvy do kalifornského San Jacinta ponad severný pól.
V tom istom roku však Tupoleva zatkli. Bolo to v období najkrutejších Stalinových čistiek. Obvinili ho zo sabotáží a rozvracania leteckého priemyslu. Na slobodu sa dostal až o štyri roky. Aj počas nich pracoval a skonštruoval vo vojne masovo používaný bombardér Tu-2.
špionáž a kradnutie technológií počas vojny naplno fungovali aj medzi vtedajšími spojencami. Od roku 1944 bombardovali Američania Japonsko z územia Číny. Používali na to v tom čase supermoderné bombardéry B-29. Sovietsky zväz vtedy ešte nebol s Japonskom vo vojne, preto nedal USA súhlas na využívanie svojho letiska vo Vladivostoku. Tri americké lietadlá tam napriek tomu museli z rôznych príčin pristáť. Sovieti posádky internovali a lietadlá zabavili. Stalin v júni 1945 Tupolevovi prikázal, aby do dvoch rokov začal s výrobou ich kópií. Tupolev dal jeden kus rozobrať a premerať vyše 100 tisíc súčiastok. To všetko robil pod dohľadom všemocného šéfa tajnej služby Lavrentija Beriju. Úlohu splnil, o dva roky výroba bežala.
Po vojne bolo všetkým jasné, že budúcnosť je v prúdových motoroch. Spočiatku sa víťazné mocnosti nechali inšpirovať aj výsledkami práce nemeckých inžinierov. Popritom pracovali aj na vlastných konštrukciách. Vďaka pokroku Tupolev zostrojil bombardér Tu-16 a na jeho základe o čosi neskôr postavil dopravné lietadlo Tu-104. Vyžiadali si to problémy s cestovaním po rozsiahlom území ZSSR. So starou technikou trvala cesta z Moskvy do Vladivostoku 33 hodín. Ako riešenie prišiel vhod vojenský bombardér. U Tupoleva z neho odstránili streleckú vežu v zadnej časti trupu, prevzali krídlo a motory. To všetko doplnili o nový pretlakový trup pre 50 pasažierov a prvé sovietske dopravné prúdové lietadlo bolo na svete.
Aj keď britský Comet vzlietol prvý, technické problémy ho na čas uzemnili a Tu-104 bolo v rokoch 1956 až 1958 jediným prúdovým dopravným lietadlom používaným na pravidelných linkách. Slávny americký Boeing 707 prišiel na scénu až neskôr. Väčšina strojov lietala v Aeroflote, od roku 1957 ich používali aj Československé aerolínie. Posledné stroje skončili v polovici 80. rokov.
V čase, keď Tu-104 vznikal, neexistovali také obmedzenia na hlučnosť a bezpečnosť ako dnes. Tomu zodpovedajú aj spomienky pamätníkov. Tí prirovnávajú zvuk dopravného Tupoleva k štartu stíhačky. "Prišiel na prah predbežného štartu a tam robil motorovú skúšku. Na budovách sa triasli tabuľky v oknách a tie, čo ešte neboli prasknuté, praskli. Keď stál človek vonku, mal dojem, že praská vzduch a trasie sa zem, proste, neuveriteľný kravál," opísal svoje spomienky pamätník z letiska Praha-Ruzyň Jan Čech. Zaujímavosťou je aj to, že tieto lietadlá používali brzdiaci padák, čo je typické pre vojenské a výnimočné pre civilné stroje.
Tupolevova kancelária oslnila ešte viackrát. Celý svet obdivuje britsko-francúzske nadzvukové Concordy, ale menej sa vie, že ešte pred nimi Sovieti postavili Tu-144 s približne rovnakými výkonmi a až nápadne podobným vzhľadom. Na rozdiel od západného konkurenta však nadzvukový Tupolev nebol úspešný a po dvoch katastrofách skončili s letmi na pravidelných linkách v roku 1978. Vyrobených bolo 13 kusov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  2. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  1. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  2. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  5. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  6. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  7. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 18 079
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 8 673
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 473
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 4 435
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 3 104
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 605
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 252
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 1 864
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu