BRUSEL, BRATISLAVA. Ako sme sa znovu dostali do tejto situácie? Táto otázka bude podľa webu Politico tou hlavnou na stretnutí lídrov členských štátov Európskej únie.
Ako je možné, že sa znovu zatvárajú hranice medzi štátmi schengenského priestoru a znovu sa hovorí o jeho ohrození?
Čoraz viac krajín totiž zavádza kontroly na donedávna otvorených hraniciach a aj od kamionistov žiadajú negatívne testy na koronavírus. Najväčšou, a svojou polohou v strede spoločného trhu, aj naproblémovejšou krajinou je Nemecko.
Aj o tomto by sa malo hovoriť na videokonferencii lídrov, ktorá sa koná vo štvrtok a v piatok.
Rozdiely medzi krajinami
Pre väčšinu obyvateľov, ktorí nežijú v pohraničnom priestore a neprekračujú denne hranice, to problémom nie je. Krajiny zavádzajú obmedzenia pohybu na vlastnom území a ľudia cestujú oveľa menej ako zvyčajne.

No podmienka, že na vstup sa treba preukázať negatívnym testom na koronavírus nie starším ako 48 hodín, ktorá platí pre "problémové" krajiny vrátane Slovenska či Česka, komplikuje život kamionistom, čo zase spôsobuje oneskorenia v dodávkach v rámci spoločného trhu. Zdá sa však, že nemecká kancelárka Angela Merkelová napokon ustúpi požiadavke českého premiéra Andreja Babiša, ako aj ďalších členských krajín EÚ.
Nemecko je totiž jednou zo siedmich krajín Únie, ktoré aj od šoférov vyžadujú negatívne testy, aj keď "medzi režimami v rôznych krajinách sú výrazné rozdiely", pripomenul v stredu europoslancom Matthew Baldwin z oddelenia Európskej komisie pre mobilitu.
Podľa neho neplatí pôvodný prísľub, že na hraniciach vzniknú takzvané zelené pruhy pre prepravcov, aby čakanie nepresiahlo pätnásť minút. "Každý deň posledného týždňa sme videli dlhé rady nákladných vozidiel," povedal Baldwin podľa webu Politico.
Dáta pritom podľa neho ukazujú, že kamionisti nie sú veľkým rizikom pri prenose covidu-19.