Foto: TASR - Pavel Neubauer
Proti navrhovanej privatizácii Letiska M. R. Štefánika Airport Bratislava, a. s., (BTS), podľa ktorej mesto a VÚC nedostanú žiaden majetkový podiel, protestuje primátor Bratislavy Andrej Ďurkovský s predsedom Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) Ľubom Romanom.
"Ministrovi dopravy som navrhol stretnutie, napriek jeho prísľubu sa zatiaľ neuskutočnilo," uviedol dnes pred novinármi Ďurkovský. Podľa neho mesto má stále záujem o 15-% podiel, aby mohlo rozhodovať o rozvoji letiska i zastupovať obyvateľov. Bratislava musí zabezpečiť dopravné spojenie, obsluhu územia a celý proces, ktorý súvisí s rozvojom územia či s ďalším rozširovaním druhej letiskovej dráhy. Obyvatelia sú povinní znášať hluk a škodlivé emisie, ale nie je im umožnené profitovať z privatizácie aspoň ako kompenzáciu za neželané účinky. Pritom počet prepravených osôb na letisku v minulom roku stúpol takmer na milión a je predpoklad, že v tomto roku ich bude viac. Podľa Ďurkovského by bolo riešením dať mestu teraz 10-% podiel a v roku 2010 ďalších 5 %, ale nie všetkých 15 % naraz o niekoľko rokov. "Viedeň má 20-% podiel na letisku napriek tomu, že ho má v extraviláne a naše patrí dvoma tretinami do územia mesta," porovnal Ďurkovský.
Aj Roman deklaroval záujem o celkový 15-% podiel z privatizácie a zastúpenie BSK od začiatku privatizačného procesu. "Máme záujem starať sa o obyvateľov, pretože letisko bude existovať aj pri inej vláde," konštatoval Roman. Svoje obavy o osud letiska zdôvodnil zlým riadením štátnou správou. Štátnym úradníkom podľa neho nejde o rozvoj letiska, ale o miesta v správnej rade. Uviedol zlé skúsenosti VÚC s preberaním autobusovej dopravy či cestnej siete od štátu, keď im dali majetkove nevysporiadané cesty. "Samospráva dokazuje, že vie úspešne narábať s privatizovaným majetkom, dôkazom je Bratislavská vodárenská spoločnosť," dodal Roman.
Obidvaja najvyšší bratislavskí predstavitelia prejavili želanie, aby investor letiska spolupracoval so samosprávou, pretože územný plán schvaľuje mesto a BSK.
Ako pre agentúru SITA uviedol hovorca ministerstva dopravy Tomáš Šarluška, mesto ani kraj by v prvom kroku privatizácie skutočne nemali žiadny podiel. Štát by však svoj 34-percentný kontrolný balík akcií neskôr medzi Bratislavu a kraj rozdelil, tvrdí Šarluška. Podľa neho štát potrebuje celý kontrolný balík dovtedy, kým si neoverí, že nový investor má záujem o rozvoj letiska a vytvorí spoločnosť konkurencieschopnú zahraničným letiskám v okolí. Bratislava a BSK by mohli požadované akcie získať najskôr o päť rokov. Ďalším vážnym dôvodom, prečo štát nechce deliť kontrolný balík akcií je podľa Šarlušku to, že v približne rovnakom čase, ako sa bude privatizovať bratislavské letisko, ponúkne investorom viac ako 66 percent akcií aj letisko v Budapešti. "Pomerne veľký počet vlastníkov kontrolného balíka letiska v Bratislave by potenciálneho kupca mohol odradiť a zlákať by ho mohla ponuka v Budapešti," skonštatoval.
Pre Ďurkovského a Romana však predstava, že požadované akcie dostanú najskôr v roku 2010 nie je prijateľná. "Je neprípustné získať podiel až v roku 2010, lebo je to veľmi ďaleko," uviedol na tlačovej besede Ďurkovský.