SME

Mesto Bratislava a VÚC protestujú proti návrhu privatizácie letiska

Proti navrhovanej privatizácii Letiska M. R. Štefánika Airport Bratislava, a. s., podľa ktorej mesto a VÚC nedostanú žiaden majetkový podiel, protestuje primátor Bratislavy Andrej Ďurkovský s predsedom Bratislavského samosprávneho kraja Ľubom Romanom...

Foto: TASR - Pavel Neubauer

Proti navrhovanej privatizácii Letiska M. R. Štefánika Airport Bratislava, a. s., (BTS), podľa ktorej mesto a VÚC nedostanú žiaden majetkový podiel, protestuje primátor Bratislavy Andrej Ďurkovský s predsedom Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) Ľubom Romanom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Ministrovi dopravy som navrhol stretnutie, napriek jeho prísľubu sa zatiaľ neuskutočnilo," uviedol dnes pred novinármi Ďurkovský. Podľa neho mesto má stále záujem o 15-% podiel, aby mohlo rozhodovať o rozvoji letiska i zastupovať obyvateľov. Bratislava musí zabezpečiť dopravné spojenie, obsluhu územia a celý proces, ktorý súvisí s rozvojom územia či s ďalším rozširovaním druhej letiskovej dráhy. Obyvatelia sú povinní znášať hluk a škodlivé emisie, ale nie je im umožnené profitovať z privatizácie aspoň ako kompenzáciu za neželané účinky. Pritom počet prepravených osôb na letisku v minulom roku stúpol takmer na milión a je predpoklad, že v tomto roku ich bude viac. Podľa Ďurkovského by bolo riešením dať mestu teraz 10-% podiel a v roku 2010 ďalších 5 %, ale nie všetkých 15 % naraz o niekoľko rokov. "Viedeň má 20-% podiel na letisku napriek tomu, že ho má v extraviláne a naše patrí dvoma tretinami do územia mesta," porovnal Ďurkovský.

SkryťVypnúť reklamu

Aj Roman deklaroval záujem o celkový 15-% podiel z privatizácie a zastúpenie BSK od začiatku privatizačného procesu. "Máme záujem starať sa o obyvateľov, pretože letisko bude existovať aj pri inej vláde," konštatoval Roman. Svoje obavy o osud letiska zdôvodnil zlým riadením štátnou správou. Štátnym úradníkom podľa neho nejde o rozvoj letiska, ale o miesta v správnej rade. Uviedol zlé skúsenosti VÚC s preberaním autobusovej dopravy či cestnej siete od štátu, keď im dali majetkove nevysporiadané cesty. "Samospráva dokazuje, že vie úspešne narábať s privatizovaným majetkom, dôkazom je Bratislavská vodárenská spoločnosť," dodal Roman.

Obidvaja najvyšší bratislavskí predstavitelia prejavili želanie, aby investor letiska spolupracoval so samosprávou, pretože územný plán schvaľuje mesto a BSK.

SkryťVypnúť reklamu

Ako pre agentúru SITA uviedol hovorca ministerstva dopravy Tomáš Šarluška, mesto ani kraj by v prvom kroku privatizácie skutočne nemali žiadny podiel. Štát by však svoj 34-percentný kontrolný balík akcií neskôr medzi Bratislavu a kraj rozdelil, tvrdí Šarluška. Podľa neho štát potrebuje celý kontrolný balík dovtedy, kým si neoverí, že nový investor má záujem o rozvoj letiska a vytvorí spoločnosť konkurencieschopnú zahraničným letiskám v okolí. Bratislava a BSK by mohli požadované akcie získať najskôr o päť rokov. Ďalším vážnym dôvodom, prečo štát nechce deliť kontrolný balík akcií je podľa Šarlušku to, že v približne rovnakom čase, ako sa bude privatizovať bratislavské letisko, ponúkne investorom viac ako 66 percent akcií aj letisko v Budapešti. "Pomerne veľký počet vlastníkov kontrolného balíka letiska v Bratislave by potenciálneho kupca mohol odradiť a zlákať by ho mohla ponuka v Budapešti," skonštatoval.

SkryťVypnúť reklamu

Pre Ďurkovského a Romana však predstava, že požadované akcie dostanú najskôr v roku 2010 nie je prijateľná. "Je neprípustné získať podiel až v roku 2010, lebo je to veľmi ďaleko," uviedol na tlačovej besede Ďurkovský.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  2. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  5. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  6. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  7. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  8. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 18 114
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 8 936
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 379
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 4 274
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 4 103
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 556
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 180
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 1 852
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Brankár Nitrianskeho Rudna Šimon Báčik chytá pokutový kop Richarda Pagáča.

Šimon Bačík sa venuje aj thajskému boxu.


a 1 ďalší
Útočník Komety Brno Kristián Pospíšil.

Slovák cíti krivdu po faule od Lukáša Sedláka z Pardubíc.


Rebecca Šramková.

Slovenská tenistka uhrala iba päť gemov.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu