Šéf Airbus Industries Noel Forgeard hovorí s novinármi na leteckej show na letisku Le Bourget pri Paríži 14.júna 2005. Forgeard očakáva, že do skončenia show dostane firma 110 až 120 objednávok na nové lietadlo A350.
Foto: TASR/AP
Le Bourget 14. júna (TASR) - Obrovský počet kontraktov, ktoré na leteckom veľtrhu v Paríži uzatvoril európsky výrobca lietadiel Airbus vyvolal rozruch. Okrem toho sa na veľtrhu špekuluje o novom kole fúzií v európskom zbrojnom priemysle. V centre pozornosti je elektronický koncern Thales, ktorý sa podieľa prakticky na všetkých európskych zbrojných a leteckých projektoch.
Deň po objednávke Qatar Airways na 60 lietadiel plánovaného typu pre diaľkové lety A350 predstavil Airbus ďalšieho zákazníka tohto projektu, od ktorého si veľa sľubuje. Je ním kuvajtská lízingová spoločnosť ALAFCO. Do konca roka by Airbus mohol mať kontrakt na viac ako 200 lietadiel typu A350, uviedol prezident koncernu Noel Forgeard.
Spoločnosť ALAFCO si objednala 12 lietadiel typu A350 plus šesť opcií. Indické aerolínie Jet Airways si objednali 10 strojov typu A330 plus 10 opcií. Airbus na veľtrhu očakáva ešte ďalšie objednávky vo všetkých kategóriách. Konkurent Airbusu, spoločnosť Boeing, vyhlásila, že nesústredila svoje objednávky na veľtrh. Boeing zároveň povedal, že GE Commercial Aviation Services (GECAS), ktorý je leteckou lízingovou a finančnou dcérskou spoločnosťou spoločnosti General Electric, si u nich objednal 20 strojov typu 737. Vzhľadom na cenník má táto objednávka hodnotu 1,1 miliardy USD, v prepočte 35,232 miliardy SKK. Lietadlá by mali byť dodané v rokoch 2006 až 2008. Airbus zvýšil tohtoročný počet dodávok na 320 lietadiel a v roku 2006 očakáva, že prekročí 400. To znamená, že mesačne by malo opustiť výrobné haly 30 malých lietadiel radu A320 a 8 veľkokapacitných lietadiel typu A340.
Meškanie pri dodávkach leteckého obra A380 spôsobili podľa slov Noela Forgearda problémy s elektrickým rozvodom a vybavením kabíny. Zmeškané dodávky, ktoré sa mali pôvodne uskutočniť v druhej polovici roka 2006, však nebudú mať vplyv na operatívny zisk Airbusu.
Forgeard odmietol správy o tom, že Airbus nemá kapacity na spustenie programu A350. Airbus počká do konca septembra, pretože dovtedy chce nájsť riešenie v jednaniach s USA. Tie podali sťažnosť u Svetovej obchodnej organizácie (WTO) kvôli štátnym finančným podporám projektu A350. Pri celkových investíciách 4,35 miliardy EUR, v prepočte 167,932 miliardy SKK, by mohla štátna podpora dosiahnuť až 1,44 miliardy EUR.
Informovala o tom nemecká agentúra DPA.