Mojsejovcov pozná viac ľudí ako Koščovú
Braňo a Nora Mojsejovci sú najznámejšími tvárami, ktoré poznajú ľudia z televíznych reality šou. Vyplýva to z prieskumu, ktorý pre denník SME urobila agentúra MVK v polovici apríla. Mojseja vtedy poznalo 85,1 percenta opýtaných a Mojsejovú 84,7 percenta opýtaných.
Až za Mojsejovcami nasledovali podľa prieskumu popularity finalistky SuperStar Katarína Koščová a Martina Šindlerová. Bolo to napriek tomu, že súťaž SuperStar sa skončila presne v tom čase. Koščovú poznalo 81,5 percenta opýtaných a Martinu Šindlerovú 79,6 percenta opýtaných.
Finalistky Dievčaťa za milión Karin Olasovú poznalo v polovici apríla 62,6 percenta respondentov prieskumu a Luciu Uličnú 59,3 percenta.
Percentuálne rozdiely medzi popularitou najviditeľnejších tvárí slovenských reality šou neboli veľké a iba 6,8 percenta opýtaných nepoznalo žiadnu z nich.
Mediálny analytik, šéfredaktor Medialne.sk Radoslav Augustín hovorí, že vysoká znalosť reality šou a jej predstaviteľov závisí od sledovanosti a marketingovej podpory: "A keďže SuperStar a Mojsejovci sú dosiaľ najsledovanejšie projekty, hodnotil by som vysoké umiestnenie ich predstaviteľov ako dôsledok tohto vývoja, nič viac. Výsledky navyše kopírujú aktuálnu situáciu: najviac respondentov pozná predstaviteľov práve prebiehajúcej reality šou."
Vo všetkých prípadoch poznajú protagonistov reality šou viac ženy než muži, rozdiely však nie sú veľké. Napríklad víťazku SuperStar Koščovú pozná 79,2 percenta mužov a 83,5 percenta žien, Braňa Mojseja pozná 82,7 percenta mužov a 87,2 percenta žien.
Z prieskumu popularity známych tvárí vyplýva aj to, že reality šou zaujíma najmenej ľudí nad 70 rokov. Tí takmer nepoznajú finalistky Dievčaťa za milión (Karin Olasovú poznalo len 29 percent opýtaných) a sledujú skôr Mojsejovcov a SuperStar (Koščovú poznalo 64 percent a Mojseja 61,9 percenta).
Vzdelanie zohráva pri prieskume popularity rovnako významnú úlohu - a to najmä pri jeho nižšom stupni. Ľudia z reality šou sú prekvapivo najmenej známi u ľudí so základným vzdelaním a najviac známi u ľudí s vysokoškolským vzdelaním.
Absolventi vysokých škôl najviac poznajú Katarínu Koščovú (až 92,7 percenta z opýtaných repondentov) a Martinu Šindlerovú (89,6 percenta). Hneď za nimi sú však v tesnom závese popularity u vysokoškolákov manželia Mojsejovci.
Politológ Miroslav Kusý hovorí, že pri SuperStar je to preto, že "divák si tam nachádza pozitívnych hrdinov". Prekvapuje ho však znalosť Mojseovcov u vzdelaných ľudí. Z dôvodu, že patria do kategórie drsných programov s pokleslým vkusom a preto by mali oslovovať "iba divácke dno".
Olasovú
ako víťazku nepoznajú
Zaujímavé je aj to, že podľa prieskumu agentúry Markant, ktorý sa konal na objednávku SME koncom mája na vzorke 306 respondentov, pozná viac ľudí finalistku SuperStar Katarínu Koščovú ako predsedu parlamentu Pavla Hrušovského.
Sociológ Pavol Haulík by však tomu výsledku nepripisoval veľký význam z dôvodu, že znalosť ľudí zo SuperStar je "ovplyvnená médiami, marketingovým ťahom, ktorý zafungoval".
O tom, že Koščová vyhrala reality šou Slovensko hľadá SuperStar, vie 70 percent opýtaných. Na porovnanie: o tom, že predsedom Národnej rady je Pavol Hrušovský vie 52,3 percenta a že prezidentom je Ivan Gašparovič vie 92,3 percenta respondentov.
Najinformovanejšou skupinou v tejto otázke sú mladí ľudia od 20 do 29 rokov. To, že Kočšová je superstar vie 80,4 percenta opýtanýchz tejto cieľovej skupiny. Najmenej táto informácia zaujíma ľudí nad 60 rokov - 39,8 percenta.
Informovanosť aj v tomto prípade rastie s výškou vzdelania. Koščová ako superstar zaujíma 50,5 percenta ľudí so základným vzdelaním, ale až 79,5 percenta ľudí s vysokoškolským vzdelaním.
Naopak to, kto sa stal Dievčaťom za milión, vie len málo ľudí. Podľa mediálnych analytikov sú na to dva dôvody - nižšia sledovanosť konkrétnej reality šou a dlhé časové obdobie od jej konca, ktorý bol v novembri.
Karin Olasovú ako víťazku tej šou pozná iba 23,1 percenta mužov a 30,4 percenta žien.
Najmenej informovaní v tejto veci sú opäť ľudia nad 60 rokov (9,4 percenta), ale aj ľudia so stredoškolským vzdelaním s maturitou (17,3 percenta). Najznámejšia je prekvapivo u skupiny mladých ľudí. Až 57,2 percenta mládeže od 18 do 19 rokov vie, že Olasová je Dievča za milión. (mt)
Prieskum pre denník SME vykonala agentúra MVK
v dňoch od 15 do 21 apríla 2005 na vzorke 1200 respondentov,
obyvateľov Slovenskej republiky nad 18 rokov.