LONDÝN. Lídri Spojeného kráľovstva a Európskej únie budú pokračovať v rokovaniach o dosiahnutí "pobrexitovej" obchodnej dohody aj v priebehu pondelka, keďže čas na jej spečatenie, do konca tohto kalendárneho roka, sa výrazne kráti.
O polnoci z nedele na pondelok mal pritom uplynúť avizovaný posledný termín na uskutočnenie dohody. Informoval o tom britský spravodajský web BBC.
Spor o lov v britských vodách
Hlavný vyjednávač Únie pre brexit Michel Barnier a jeho britský náprotivok David Frost sa v nedeľu stretli v Bruseli, no kľúčové otázky obchodnej dohody naďalej zostávajú nevyriešené.
Hlavný sporným bodom v rokovaniach o budúcich obchodných vzťahoch stále zostáva právo rybárov z členských štátov únie na lov v britských vodách. Únia si želá zachovanie súčasného stavu, čo však Londýn odmieta.
Európska únia zastáva pozíciu, že britské ostrovy svoje pobrežné vody s kontinentom zdieľajú desaťročia, ak nie stáročia.
Brusel trvá na tom, že ak európski rybári stratia veľkú časť súčasných práv, bude nasledovať odveta v podobe vysokých dovozných ciel na britské rybné produkty.
Pre britský rybný priemysel je únia pritom jedným z najdôležitejších exportných trhov. Podľa zdroja blízkeho únijným vyjednávačom sa blok odmieta zrieknuť viac ako štvrtiny súčasných rybolovných kvót.
Negatívny dopad na obe strany
Veľká Británia opustila euroblok 31. januára, kedy sa zároveň začalo prechodné obdobie, ktorého cieľom je uzavrieť spomenutú obchodnú dohodu. Tá by mala zmierniť ekonomický dopad brexitu. Toto obdobie sa skončí 31. decembra.
Britský minister zdravotníctva Matt Hancock vyhlásil, že dohoda je stále možná a je v záujme oboch strán. Spojené kráľovstvo to však podmieňuje ústupkami Únie.
Ako referuje BBC, definitíva o tom, či sa obe strany budú schopné dohodnúť, bude známa ešte pred Vianocami. Akúkoľvek dohodu budú musieť ratifikovať zákonodarcovia Únie a Spojeného kráľovstva.
Ak sa dohoda nedosiahne včas, podniky na oboch stranách Lamanšského prielivu budú od 1. januára čeliť clám a ďalším prekážkam v oblasti obchodu.
Poškodilo by to ekonomiky na oboch stranách, ale negatívnejší dopad by to malo na Spojené kráľovstvo.
Britským prístavom v Doveri denne prejde okolo 10 000 nákladných vozidiel, čo predstavuje asi 20 percent obchodu s tovarom v Británii. Väčšina tovaru podliehajúceho skaze prichádza do Británie z Francúzska na nákladných autách. Dlhé čakacie doby pre kamióny môžu ohroziť včasné doručenie tohto typu tovaru.

Šéf koordinačného výboru, nemecký europoslanec David McAllister, v tejto súvislosti uviedol, že europarlament urobil všetko pre to, aby bol schopný udeliť súhlas s novou dohodou ešte pred koncom prechodného obdobia.
A dodal, že EP je odhodlaný podniknúť akékoľvek potrebné kroky, ktoré povedú k zmierneniu narušenia vzťahov medzi občanmi a obchodných tokov medzi podnikmi z oboch strán.
McAllister zároveň dodal, že prípravu ďalších krokov prerokuje s predsedom EP Davidom Sassolim.