LONDÝN. Počas pandémie je pre typické čierne londýnske taxíky čoraz zložitejšie získať zákazníka. Ich majitelia tak mnohé z áut zaparkovali na poliach na predmestí metropoly.
Informovala o tom agentúra AFP.
Polia plné taxíkov
Lockdown v Británii sa skončí 2. decembra, krajina plánuje hromadné očkovanie ČítajteTony Georgiou si prezerá pole zaplnené taxíkmi ."Už som stratil prehľad, koľko vozidiel tu vlastne máme. Musí tu byť tak 150 až 200 áut, ktorá sme stiahli z prevádzky," hovorí s beznádejou v hlase Georgiou, šéf spoločnosti GB Taxis Limited, ktorá prenajíma vozidlá vodičom s licenciou.
Ikonické klenuté taxíky boli pôvodne navrhnuté tak, aby vyhovovali cestujúcim v cylindroch. Patrí k symbolom Londýna rovnako ako červené telefónne búdky.
Centrum mesta je teraz kvôli druhému celoštátnemu lockdownu ľudoprázdne a väčšina vodičov sa rozhodla svoje prenajaté taxi vrátiť. Spoločnosti, ktoré autá prenajímajú, sú zahltené vrátenými vozidlami a musia ich skladovať na poliach za Londýnom.
"Deje sa to všade, všade okolo cesty M25 (londýnsky okruh), sú polia plné taxi, Rovnako ako tu," vysvetľuje agentúre AFP Steve McNamara, generálny tajomník Asociácie vodičov taxi s licenciou (LTDA). Táto nevídaná situácia je podľa McNamara pre niektorých neudržateľná.
Z áut Tonyho Georgioua už ukradli diely za 120 000 libier. Podnikateľ nevie, či jeho firma po 16 rokoch existencie nezanikne.
Finančné problémy
Po Londýne zvyčajne jazdí 20 000 taxíkov. Podľa čísiel asociácie LTDA, ktorá združuje 11 000 vozidiel, a letiska Heathrow ich je v súčasnosti v prevádzke len 20 percent.
"Od júna sme prišli o 5000 až 6000 áut," uvádza McNamara. Niektorí vodiči taxi si podľa McNamara teraz privyrábajú rozvážkou pre supermarkety, ale väčšina ich prestala pracovať.
Tí, ktorí naďalej vozia klientov, by si mohli zarobiť 20 percent svojho obvyklého ročného platu, ktorý sa spravidla pohybuje medzi 15 000 a 80 000 librami.
Podľa McNamara je hlavnou príčinou poklesu počtu taxíkov nový koronavírus a nie aplikácie typu Uber.
Londýnske dopravné podniky (TfL) potvrdili, že kým k 1. marcu registrovali 19 000 taxíkov s licenciou, na začiatku novembra to bolo 16 000.
Na zákazníka čakajú aj celý deň
Letisko Heathrow bolo jedným z najfrekventovanejších v Európe. Taxikár Sam Houston tam obvykle čakal na jazdu tri hodiny, dnes, v dobe koronavírusu, sa mu čakanie na jediného zákazníka predĺžilo na 20 hodín alebo aj celý deň.
Predtým vraj 45-ročného vodiča táto práca obstojne uživila, ale pandémia je podľa neho najhoršie obdobie, aké za osem rokov ako taxikár zažil.
Niektorí jeho kolegovia sa pokúsili získať podporu v rámci systému čiastočnej nezamestnanosti pre živnostníkov, ale mnohí z nich nespĺňajú podmienky na získanie peňazí.
"Chceme od vlády cielenú podporu pre naše odvetvie," hovorí Sam Houston a súhlasí s ním aj McNamara, ktorý dodáva, že vodiči majú finančné ťažkosti hoci mnohí z nich nedávno investovali do elektromobilov alebo platobných terminálov.
Situáxia si vyžaduje špecifickú finančnú podporu, ktorá by sa podobala tej, ktorú získali reštaurácie. Taxislužby boli podľa McNamara "Rovnako tvrdo zasiahnuté, ak nie viac, ako tento sektor".
Všetko o koronavíruse a ochorení COVID-19
- Sledujte priebeh pandémie koronavírusu minútu po minúte
- Vývoj počtu nakazených a mapa šírenia koronavírusu na Slovensku
- Ako postupovať, ak ste sa mohli nakaziť?
- Prečo sa môžete chrániť hygienou rúk?