Manželia Victoria a David Beckhamovci sú typickým príkladom rodičov, ktorí síce svoje deti milujú, ale takisto ich dostávajú do pozície módneho doplnku. Victoria už pár mesiacov po narodení obliekala syna Romea rovnako ako seba - do džínsov. FOTO - ČTK |
Tradičným farbám i oblečeniu pre novorodencov odzvonilo. Bledomodrá pre chlapcov, ružová pre dievčatá, žltá aj zelená farba sú minulosťou. Od narodenia sú deti obliekané do jasných a žiarivých farieb. Fuchsiové šaty, pomarančové sukne a, samozrejme, džínsy. Píše o tom francúzsky denník Le Figaro.
"Detská móda je čoraz viac usmerňovaná módou pre dospelých," vysvetľuje Isabelle Polletová, šéfka marketingu detského oddelenia módnej agentúry Carlin. "Toto leto sa výbavička prispôsobuje hýrivosťou farieb, ktorá je akousi obranou pred šeďou životného prostredia."
To veľa hovorí o postavení dojčiat v rodine. A pretože sa dieťa stalo akýmsi narcisovým odrazom rodičov, všetky matky ich chcú pripodobniť svojmu štýlu. Novorodenec, malé dieťa, sa dostáva do akejsi úlohy módneho doplnku.
Aj čierna je in?
Tendenciu jasných farieb preferuje už dva roky značka Kokai, no momentálne ju prevzali aj čisto detské módne domy ako Confetti, Catimini či Jean Bourget.
Duch pop-artu dýchol aj na detské výbavičky pri Elle.
A keď vidíme malú čerešňovo-červenú indickú košieľku pri IKKS pre mesačné dojča, je načase uvažovať, či klasické detské košieľky a kombinézy nepatria do múzea.
Košieľka značky Catimini je veľmi pestrá, pri DKNY je na polovicu bavlnená a napoly džínsová, pri Bateau je vo sviežich tónoch, pri Lafayette Enfants je na nich vytlačené astrologické znamenie narodenia dieťaťa.
"Blížime sa ku koncepcii, inšpirovanej dámskou bielizňou," vysvetľuje odborníčka pri Petit Bateau, kde sa rozhodli pre trend čiernej košele pre deti - s názvom Nočný vtáčik.
Čierna pre deti? Áno. Túto tendenciu začali uplatňovať aj Agnes B. a Sonia Rykiel. Ide o ďalšie tabu, ktoré má zrejme padnúť.
A Sylvia Reilleová, návrhárka u Billa Tornadea, k tomu hovorí: "Nevidím v tom problém. Pozrime sa okolo seba: všetci nosia čiernu, naše skrine sú plné čiernej. Prečo teda nie pre deti? Je to menej nezvyčajné a menej šokujúce než jedovato žltá."
Džínsy pre deti?
Podľa psychoanalytičky Catherine Bergeretovej-Amsellekovej je však táto tendencia kopírovať farebné kódy dospelých u detí škodlivá.
"Je to umelé stieranie rozdielov medzi vekom. Naša spoločnosť sa silno bráni priepasti medzi generáciami. Matky sa obliekajú ako ich dcéry, dievčatá sa obliekajú ako dospelé. A práve tak majú držať krok i tí najmenší," myslí si psychoanalytička, pričom upozorňuje, že tento trend sa potom odráža aj v požiadavkách na dieťa.
"Požaduje sa, aby šlo všetko rýchlo - dieťa sa má podobať malému dospelému, má byť rozumné, skoro chodiť a v troch rokoch hovoriť ako kniha. Dospelí sa príliš zaujímajú o rozvoj jeho poznávacích schopností, menej už o rozvoj psychický a citový."
Ak sa z detskej výbavy vytratili pastelové farby, nepochybne to ukazuje, že sa vytráca i ranný detský vek, ktorý Bergeretová-Amselleková označuje ako obdobie medzi bruškom matky a vstupom do spoločnosti.
A do konštatovania parížskej psychoterapeutky Francoise Doltovej "dieťa je osobnosť" sme si podľa nej príliš zanietene vložili slovo "veľká".
Isabelle Polletová, šéfka marketingu módnej agentúry Carlin sa napriek tomu pozastavuje len pri snahe vniesť do detskej módy aj zárodky hip-hopu a streetwearu, oblečenia ulice. "Tu už možno narážame na hranice štýlu," uvažuje. Ide o problém materiálu a pohodlia.
Obliecť džínsy dojčaťu, ktoré má ešte nohy do O, nie je príliš jednoduché. A keď si človek predstaví, že ich bude nosiť do sedemdesiatky!? To je ako navliecť mu pracovné nohavice. (čtk, r)