BRATISLAVA 6. júna (SITA) - Mesto Bratislava má záujem získať minimálne 15-percentný podiel na privatizácii Letiska M. R. Štefánika v Bratislave. Uvádza sa to v liste, ktorý v pondelok bratislavský primátor Andrej Ďurkovský poslal predsedovi vlády Mikulášovi Dzurindovi, ministrovi dopravy Pavlovi Prokopovičovi a ministrovi hospodárstva Pavlovi Ruskovi. Ďurkovský totiž nesúhlasí s návrhom privatizácie, podľa ktorého by mala Bratislava mať v prvom privatizačnom kroku nulový podiel. Privatizér by mal podľa tohto návrhu získať 66 % percent a štát by si mal ponechať 34 %. V ďalšej fáze by malo mesto, rovnako ako Bratislavský samosprávny kraj, nadobudnúť trojpercentný podiel z 34 percentného podielu štátu.
Podľa hovorkyne bratislavského magistrátu Evy Chudinovej považuje Ďurkovský trojpercentný podiel "len za formálne naplnenie sľubov, že hlavné mesto bude mať podiel na privatizovanom letisku." Ďurkovský argumentuje, že Bratislava a predovšetkým jej obyvatelia musia znášať všetky nepriaznivé vplyvy, ktoré súvisia s prevádzkou letiska. "Navyše hlavné mesto musí zabezpečiť dopravné spojenie, obsluhu územia a rovnako aj celý proces, ktorý súvisí s rozvojom územia, s ďalším rozširovaním druhej letiskovej dráhy a podobne," uvádza sa v liste. Ďalej sa v ňom konštatuje, že obyvatelia sú povinní znášať hluk, škodlivé emisie, ale nie je im umožnené profitovať z privatizácie.
Pri privatizácii bratislavského a košického letiska odporúča Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT) odpredať strategickému investorovi 66 % akcií. Poradca, rakúsko-britské konzorcium Meinl Bank AG, SH&E Limited a DLA Weiss-Tessbach Rechtsanwälte GmbH, však pre zvýšenie atraktívnosti preferuje privatizáciu až 80 %. "MDPT odporúča predať 66 % preto, lebo si chce ponechať kontrolný 34-percentný balík akcií," vysvetlil pre agentúru SITA hovorca a poradca ministra dopravy Tomáš Šarluška. Ako vyplýva z návrhu koncepcie privatizácie Letiska M. R. Štefánika - Airport Bratislava, a.s. a Letiska Košice - Airport Košice, a.s., MDPT chce mať okrem dohľadu nad investičnou politikou aj kontrolu nad dodržiavaním výšky letiskových poplatkov. Takisto chce spolurozhodovať na valnom zhromaždení.
Privatizácia majoritného podielu v oboch letiskách by sa mala realizovať metódou priameho predaja investorovi, ktorý zvíťazí v medzinárodnom výberovom konaní.