BRUSEL. Európska komisia vo štvrtok odmietla kritiku svojho klimatického plánu pre rok 2030, v rámci ktorého plánuje znížiť emisie skleníkových plynov v EÚ aspoň o 55 percent v porovnaní s úrovňami z roku 1990, informovala agentúra DPA.
Skok o 15 percent
Nový klimatický plán prvýkrát predstavila predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová v stredu počas svojho prvého prejavu o stave EÚ na pôde Európskeho parlamentu v Bruseli.
"Uznávam, že nárast zo 40 na 55 (percent) je pre niektorých príliš veľa, pre iných to nie je dosť. Pre nás je tento cieľ do roku 2030 ambiciózny, dosiahnuteľný a prospešný pre Európu," uviedla von der Leyenová.
Nový plán počíta s absorpciou emisií
Plán však medzičasom skritizovali niektoré členské štáty EÚ, podľa ktorých je 55 percent priveľa, pretože ich ekonomika vo veľkej miere závisí od uhoľného priemyslu, a niektorí politici obviňujú Európsku komisiu z falšovania čísel.
Keďže nový plán počíta s absorpciou emisií lesmi a pôdou, tvrdia, že je založený na inej podstate.
"Naozaj pochybujem, že by toto v skutočnosti znamenalo (potrebu zníženia) len o 50 percent. Nevidím v tom logiku," uviedol viceprezident Európskej komisie Frans Timmermans.
Podľa neho lesy a pôda prijímajú emisie z atmosféry, a preto musia byť súčasťou výpočtov.
Loading
...
Medzikrok ku klimatickej neutralite v roku 2050
Naopak ochrancovia životného prostredia tvrdia, že podľa vedeckých výpočtov je na dosiahnutie tzv. uhlíkovej neutrality do roku 2050 potrebné znížiť emisie až o 65 percent.

Ani s touto pripomienkou však Timmermans nesúhlasí a uviedol, že si stojí za výpočtami Európskej komisie .
"Myslím si, že spôsob, ako sme to v našom hodnotení vplyvu vypočítali, nás dostáva na mínus 55 v roku 2030, čo nás skutočne dostane ku klimatickej neutralite v roku 2050," povedal.
Podrobný plán na dosiahnutie neutrality predstaví EK najneskôr v júni 2021.
Doposiaľ došlo len k 22-percentnému zníženiu emisií v porovnaní s úrovňami z roku 1990.
Európsky parlament v stredu v súlade so snahou o celkovú dekarbonizáciu dopravy vyzval na prijatie ambicióznejších opatrení na zníženie emisií oxidu uhličitého (CO2) aj v námornej doprave.