Mníchov 5. júna (TASR) - Predseda dozornej rady nemeckej leteckej spoločnosti Lufthansa Jőrgen Weber apeloval, aby sa na pozadí narastajúcej intenzity leteckej premávky vyčlenila časť globálnych zdrojov ropy pre leteckú dopravu.
Kerozín ako pohonná látka pre leteckú dopravu sa v dohľadnom čase dá len ťažko nahradiť iným nosičom energie, vysvetlil Weber. Vychádzajúc z faktu, že ložiská ropy sa za 40 rokov vyčerpajú, letecká doprava by mala mať energetickú bezpečnosť. Weber naďalej vychádza z toho, že medzinárodná letecká doprava porastie ročne o 5 %. V roku 2020 bude podľa tohto predpokladu lietať okolo zemegule 20 000 dopravných lietadiel.
Podľa odhadu duchovného a technického otca projektu najväčšieho dopravného lietadla sveta Airbusu A380 Jőrgena Thomasa sa vytvára dobrá šanca pre nové iniciatívy pre cestovanie strojmi lietajúcimi nadzvukovou rýchlosťou. Thomas predpokladá, že takéto projekty budú zo strany výrobcov a aerolínií odštartované počas nadchádzajúcich 5 rokov. "Je pre mňa nepredstaviteľné, aby sme sa k tomu nevrátili," povedal Thomas.
Veľké stroje ako Airbus A380, ktorý dokáže prepraviť až 850 pasažierov, stratia podľa Thomasa na význame. Okrem toho sa pri väčších lietadlách dostáva človek na pokraj technických a fyzikálnych hraníc. Najväčší Airbus má rozpätie krídel 80 metrov a dĺžku vyše 70 metrov.
V civilnom letectve nedôjde pri technickom vývoji viac k žiadnym obrovským skokom, aké boli zaznamenané za uplynulých 50 rokov, povedal Thomas. Pokrok sa dosahuje v malých krokoch. Ako poukázal, motory dnešných lietadiel spotrebujú o 60 % menej paliva ako pohonné jednotky prúdových lietadiel prvej generácie.
Informovala o tom nemecká agentúra DPA.