SME

Správa o zobrazení boha smrti Anubisa na testovacích zariadeniach bola falošná

Príspevok zdieľali na Facebooku aj dve stovky slovenských užívateľov.

Na Facebooku boli zdieľané fotografie mobilných testovacích zariadení s obrázkom, ktorý niektoré dezinformačné FB-stránky identifikovali ako podobizeň egyptského boha smrti Anubisa. V skutočnosti je v logu americkej spoločnosti vyvíjajúcej mobilné testovacie zariadenia hrabáč takaru (africký mravčiar, Orycteropus afer). Na Facebooku boli zdieľané fotografie mobilných testovacích zariadení s obrázkom, ktorý niektoré dezinformačné FB-stránky identifikovali ako podobizeň egyptského boha smrti Anubisa. V skutočnosti je v logu americkej spoločnosti vyvíjajúcej mobilné testovacie zariadenia hrabáč takaru (africký mravčiar, Orycteropus afer). (Zdroj: TASR/AFP)

BRATISLAVA. Na Facebooku boli zdieľané fotografie mobilných testovacích zariadení s obrázkom, ktorý niektoré dezinformačné FB-stránky identifikovali ako podobizeň egyptského boha smrti Anubisa.

V skutočnosti je v logu americkej spoločnosti vyvíjajúcej mobilné testovacie zariadenia hrabáč takaru (africký mravčiar, Orycteropus afer).

TASR upozorňuje na dezinformácie v spolupráci s tlačovou agentúrou AFP.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Agenda smrti"

Príspevok, ktorý publikovala 26. júla 2020 stránka QAnon Sk, Cz zdieľali na Facebooku aj dve stovky slovenských užívateľov.

SkryťVypnúť reklamu

Na obrázku vidieť propagačné materiály s logom a nad obrázkom je napísané: "Prečo má 'COVID-19 mobilné testovacie zariadenie' logo Anubisa - boha smrti?".

V texte k obrázku sa píše: "Vyzerá to tak, že koronadebilizmus si vyžiadal použitie loga boha podsvetia a smrti Anubisa. Asi preto, že celá táto fraška je súčasťou "agendy smrti".

Jedna z fotografií zobrazuje podobizeň egyptského boha Anubisa s hlavou šakala, ktorý bol v starovekom Egypte "bohom pohrebísk a balzamovania a ochrancom pohrebísk".

Aardvark zmenil dizajn vozidiel

Obdobné tvrdenia s rovnakými obrázkami uverejnili v slovenčine aj ďalšie FB-stránky, pripomína agentúra a dodáva, že táto dezinformácia bola zdieľaná aj v Nemecku, Spojenom kráľovstve, Taliansku, vo Francúzsku, v Srbsku, ale aj v Spojených štátoch, Kanade, Argentíne, Brazílii, Kolumbii a Juhoafrickej republike.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Vrecia na proteste v Miami boli makety, nie obete koronavírusu Čítajte 

AFP zistila, že tento obrázok zverejnila na sociálnych sieťach spoločnosť Aardvark Mobile Tours. V tejto súvislosti agentúra poukázala na to, že veľký cicavec pôvodom z Afriky - hrabáč takaru - sa v angličtine nazýva aardvark.

Spoločnosť Aardvark, ktorej sídlo je v mestečku Conshohockene v Pensylvánii (USA), reagovala na pandémiu koronavírusu zmenou dizajnu dvoch nákladných áut, slúžiacich ako pojazdné testovacie centrá na COVID-19.

Spoločnosť na začiatku telefónneho zoznamu

Tieto vozidlá sa spomínali aj v článku denníka Miami Herald a 24. júla 2020 ich na Floride odfotil fotoreportér agentúry AFP Chandan Khanna.

Súvisiaci článok Rómovia nemali dostávať drevo od Vojenských lesov a majetkov, je to hoax Čítajte 

"Testovacie vozidlá majú siluetu aardvarka (hrabáča), pretože za týmito nákladnými automobilmi je spoločnosť Aardvark Mobile Health, divízia Aardvark Mobile Tours," uviedla pre AFP hovorkyňa spoločnosti a dodala, že "logo pre Aardvark Mobile Tours bolo vytvorené v roku 2007 a je v ňom aj hlava hrabáča."

SkryťVypnúť reklamu

"Zakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti Larry Borden si pôvodne vybral názov Aardvark kvôli dvojitému písmenu A. Chcel totiž, aby sa spoločnosť objavila na začiatku telefónneho zoznamu," spresnila hovorkyňa spoločnosti.

Agentúra AFP na záver pripomína, že doteraz odhalila vyše 570 prípadov nepravdivých alebo zavádzajúcich informácií o novom koronavíruse COVID-19.

Hoax

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  2. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  5. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  6. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  7. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  8. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 18 142
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 9 178
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 4 550
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 4 034
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 3 896
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 501
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 135
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave 1 915
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Washington Capitals - Montreal Canadiens: ONLINE prenos z 2. zápasu 1. kola play-off NHL.

Sledujte s nami ONLINE prenos z 2. zápasu 1. kola play-off NHL: Washington Capitals - Montreal Canadiens. Hrá aj Juraj Slafkovský.


Na snímke uprostred tréner FC Košice Roman Skuhravý.

Mali sme prehrať 0:5. Neviem, ako sme to prežili.


Róbert Boženík.

Slovák sa už mal nachádzať v USA, prestup nakoniec nevyšiel.


Víťazná fotka hráčov ŠKF Sereď po zápase s Interom.

Súťaž je brutálne vyrovnaná, vraví tréner lídra.


SkryťZatvoriť reklamu