SME
Štvrtok, 17. jún, 2021 | Meniny má AdolfKrížovkyKrížovky

Kritizovať Orbána sa neoplatí. Ako v Maďarsku kolabujú slobodné médiá

Kritickí novinári čelia tlakom.

Maďarský premiér Viktor Orbán. (Zdroj: TASR/AP)

BUDAPEŠŤ. Aj keď v utorok už v redakcii najčítanejšieho maďarského spravodajského webu Index.hu nikto neplakal, stále tu vládne smutná atmosféra. „Vedeli sme, že sa to raz stane,“ hovorí reportér Gergely Nyilas popri tom, ako si v redakcii pripravuje kávu. „No žili sme v tom, že sme dôležití pre spoločnosť a že prežijeme. Možno to bolo naivné,“ vraví.

Nyilas je jedným z takmer deväťdesiatich redaktorov maďarského Indexu, ktorí podali minulý týždeň výpoveď po tom, čo manažment vyhodil doterajšieho šéfredaktora Szabolcsa Dulla. Len mesiac predtým Dull upozornil na to, že redakčná nezávislosť je ohrozená.

Kým vedenie firmy argumentuje porušením pracovnej disciplíny, pre redaktorov bolo vyhodenie šéfredaktora prekročením červenej čiary. Obávajú sa, že Index dopadne tak ako viaceré nezávislé maďarské médiá. Takmer všetci redaktori preto z redakcie odchádzajú.

„Zrejme nikto nechcel okamžite toto médium meniť. No postupne by sa to dialo. Chceli sme ukázať, že existuje politická snaha toto médium popraviť,“ dodáva Nyilas. Teraz čaká, až mu po podaní výpovede uplynie mesačná výpovedná lehota.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Dianie na maďarskom mediálnom trhu v posledných rokoch ukazuje, že byť kritický k vláde Viktora Orbána je pre novinárov čoraz ťažšie a podobné médiá môžu rýchlo skončiť alebo sa zmeniť na hlásnu trúbu vlády.

Od investigatívy k propagande

Bol máj 2014 a investigatívny novinár obľúbeného maďarského webu Origo.hu András Pethő vydal článok o predražených zahraničných cestách šéfa Orbánovej kancelárie Jánosa Lázára. Ten nevedel vysvetliť, čo na týchto cestách robil ani prečo platil aj tritisíc eur za noc v hoteli.

Situácia v kritickom médiu sa rýchlo zhoršila. Od vtedajšieho riaditeľa firmy, podnikateľa Miklósa Vaszilyho, prichádzal politický nátlak.

„Začal tlačiť na redakciu, aby niektoré témy ignorovali a niektoré články nezverejnili. Vyštval tým z pozície šéfredaktora a čoskoro ho nasledovalo takmer tridsať redaktorov,“ spomína Pethő, dnes zakladateľ malého investigatívneho projektu Direkt36.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C75JK na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M75JK na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Marian Kočner na Najvyššom súde.

Otázku viny Kočnera a Zsuzsovej opäť posúdi pôvodný senát.


4 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Maďari zakázali propagovanie homosexuality.


a 2 ďalší 2 h

Neprehliadnite tiež

Logo podcastu Dobré ráno.

Maďari zakázali propagovanie homosexuality.


a 2 ďalší 2 h
Očkovanie vakcínou od Johnson & Johnson.

Počet nakazených v Británii aktuálne opäť narastá v súvislosti so šírením delta variantu.


TASR 3 h