LONDÝN, BRATISLAVA. Ropná spoločnosť Esso prišla s reklamou s tigrom v 60. rokoch a nasadila ju všade, kde sa dalo. Na pumpách motoristov vítal nafukovací tiger, všade boli plagáty s jeho podobizňou, bolo dokonca možné si na palivovú nádrž nasadiť tigrí chvost.
"Vpustite tigra do svojej nádrže," znel hlavný slogan kampane. Mal symbolizovať novú energiu, ktorá prebudí automobil, neskôr sa z toho v angličtine stalo zaužívané slovné spojenie.
Pred dvoma týždňami ho použil aj Boris Johnson, keď sa rozprával s predsedami Európskej komisie, Európskeho parlamentu a Európskej rady o britskom odchode z Európskej únie.
Čas sa kráti
Tým tigrom mal byť on, nádržou rokovania o dohode o budúcich obchodných vzťahoch, ktoré sa v posledných mesiacoch aj pre pandémiu čiastočne zasekli. Všetci pritom priznávajú, že čas je krátky, prechodné obdobie, počas ktorého platia pre Britov rovnaké pravidlá ako pre členov Únie, sa končí už na konci roka a Johnson ho odmieta predĺžiť.

V pondelok sa začali osobné rokovania, ktoré nahradili tie cez telekonferencie. Tie boli podľa priamych účastníkov pomerne komplikované a len málo prínosné.
Namiesto zákulisných rozhovorov či neformálnych diskusií pri káve mali podobu prednášania podmienok do webkamery bez väčšej šance ustúpiť zo svojich pozícií.
"Vyjednávači teraz dostanú priestor hľadať riešenia namiesto toho, aby len papagájovali dobre známe červené línie cez Zoom alebo podobné aplikácie," píše analytička BBC pre Európu Katya Adlerová.