SME

Tabakový priemysel podľa WHO stále viac cieli na mladistvých

Firmy využili na umiestňovanie reklamy dokonca aj koronakrízu.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Archív SME )

ŽENEVA. Tabakový priemysel sa čoraz viac svojou marketingovou taktikou zameriava na mladistvých. Jeho cieľom je nahradiť osem miliónov konzumentov tabaku, ktorí každoročne zomrú v dôsledku užívania tabakových výrobkov.

Pri príležitosti nadchádzajúceho Svetového dňa bez tabaku (31. mája) Svetová zdravotnícka organizácia (WHO), informovala v piatok agentúra DPA.

Tabakový priemysel investuje každý rok do reklamy 8,1 miliardy eur. Podľa WHO táto sféra využila na umiestňovanie reklamy dokonca aj koronavírusovú krízu. Firmy totiž zadarmo ponúkali ochranné rúška so svojím logom, uviedla WHO.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Tabakové firmy sa stále silnejšie zameriavajú na sociálne médiá," povedal pre DPA Rüdiger Krech, riaditeľ WHO pre oblasť podpory zdravia. "Takisto vieme, že finančne podporujú influencerov, aby robili reklamu na tabak," dodal.

Tabakový priemysel sa na mladých ľudí zameriava aj čo sa týka predaja elektronických cigariet. "Príchuťami ako vanilková zmrzlina či gumené medvedíky prilákajú mladých ľudí, a nie tvrdých fajčiarov," poznamenal.

Na celom svete užíva podľa údajov WHO tabakové výrobky približne 12 percent mladistvých vo veku 13-15 rokov - ide o 44 miliónov detí. Počet fajčiarov predstavuje celosvetovo pritom celkovo zhruba 1,3 miliardy. Za tabakové výrobky sa považujú cigarety a cigary, ale aj vodné fajky, šnupavý či žuvací tabak.

SkryťVypnúť reklamu

WHO vyvinula pre mladých ľudí vo veku 13-17 rokov virtuálne nástroje, ktoré im majú pomôcť rozpoznať marketingové stratégie tabakového priemyslu. Ich súčasťou je hra, v ktorej sa deti sami ocitnú v role tabakového priemyslu, čo ich má naučiť, ako ich táto oblasť manipuluje a nabáda konzumovať potenciálne smrtiace produkty.

WHO navyše na videoplatforme TikTok spustila tanečnú výzvu - používatelia majú zverejňovať videá, na ktorých tancom symbolicky ukazujú, ako sa vyhýbajú tabakovým produktom a varujú pred ich nebezpečenstvom aj ostatných.

WHO požaduje zákaz reklamy na tabakové výrobky na sociálnych sieťach či prostredníctvom influencerov, ako aj zákaz ich zverejňovania v televíznom vysielaní a na streamovacích platformách.

Svetová zdravotnícka organizácia (WHO)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  2. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  1. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  2. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  5. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  6. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  7. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 18 086
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 8 712
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 085
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 4 434
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 3 286
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 608
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 240
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 1 864
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu