Banášová a Rausch v SuperStar. Súťaž vedie v sledovanosti i pozitívnych reakciách na ňu. Supermánia pokračuje aj po skončení súťaže. Moderátori aj súťažiaci a ich podpisy sú - a ešte minimálne pol roka, do začiatku vysielania druhého radu budú - v kurze. FOTO - TASR
Najsledovanejšou reality šou na Slovensku bola jednoznačne súťaž Slovensko hľadá SuperStar. Jej priemerná sledovanosť bola 30 percent počas celého jej trvania. Približujú sa k nej Mojsejovci doterajšou edovanosťou 22,8 percenta a Zámena manželiek s doterajšou sledovanosťou 22,2 percenta. Po nich nasleduje Dievča za milión so sledovanosťou 14,9 percenta a Miliónový tanec so sledovanosťou 7,4 percenta.
To sú fakty, ako ľudia pozerajú jednotlivé súťaže. Nejde však o vyjadrenie sympatií divákov k jednotlivým šou. Kontroverzná a škandálmi opradená reality šou Mojsejovci síce sledovaná je, ľudia však voči nej vyjadrujú negatívne postoje. Iba 6,9 percenta oslovených respondentov by im podľa prieskumu MVK, spracovaného pre denník SME, dalo školskú známku číslo 1. Až 18,1 percenta divákov oznámkovalo šou štvorkou a až 26,8 percenta päťkou.
Ak by sme teda spočítali jednotky a dvojky, ktorými oznámkovali respondenti jednotlivé reality šou, poradie pozitívneho hodnotenia relácií tohto typu by bolo: Slovensko hľadá SuperStar (76 percent Slovákov ich hodnotí pozitívne), Dievča za milión (36 percent Slovákov ich hodnotí pozitívne), Miliónový tanec a Zámena manželiek (25 percent Slovákov ich hodnotí pozitívne) a nakoniec Mojsejovci (len 18 percent Slovákov hodnotí túto šou pozitívne a až 45 percent ju hodnotí negatívne).
Treba tiež podotknúť, že prieskum bol vykonaný v dňoch od 15. do 21. apríla 2005, čiže ešte pred vypuknutím najzásadnejšieho škandálu reality šou Mojsejovci - keď sa zistilo, že firma, ktorá túto šou pre televíziu Markíza pripravuje, zmanipulovala jej výsledky. Tým pádom sa vracajú do hry niektorí súťažiaci (návrat odmietli Mejkpísová, Guru a Ír) a ľudia, ktorí posielali doteraz SMS hlasy za 18 korún, prišli o svoje peniaze. (r)
Ako to vidia sociológ a psychológ
SUPERSTAR
Miroslav Kusý, sociológ: "SuperStar sa približuje typu obľúbených hudobných programov, aké svojho času uvádzali Bohdalová-Dvořák, kde viažuci prvok namiesto zábavnej dvojice predstavujú 'dramatické' prvky súťaže: vstupy poroty, moderátorov, vyraďovanie a reakcie súťažiacich a publika, a napokon aj škandály zo zákulisia. Preto má tento program najväčší kladný a najmenší záporný ohlas. Diváci tu nachádzajú svojich pozitívnych hrdinov. Väčšina ich preberá podľa hlasovania publika, časť sa s výsledkami hlasovania časom zmieri a iba najmenšia časť zostáva nespokojná."
Eva Jaššová, psychologička: "V súťaži SuperStar asi ľudia vycítili, že je tu šanca pre všetky spevácke talenty, aj tie, ktoré nemajú takzvané konexie a známosti. Svojím spôsobom to bol zber talentov po celom Slovensku. Spev je umelecký žáner každému prístupný, zrozumiteľný a prihovárajúci sa, je to pomerne masové umenie."
DIEVČA ZA MILIÓN
Miroslav Kusý: "Dievča za milión - jeho sledovanosť i hodnoty pozitívnych a negatívnych ohlasov zodpovedá tomuto typu programov, uskutočňuje sa to v rovine uchádzania sa o sympatie diváka."
Eva Jaššová: "V dievčati za milión šlo o dosť nový druh zápolenia, súťaž však mala nejasné kritériá. Ľudí priťahovalo aj napätie, ako sa to bude vyvíjať."
MILIÓNOVÝ TANEC
Miroslav Kusý: "Tanec je skôr exkluzívny typ, tento žáner v televízii doteraz vždy vystupoval len ako sprievodný prvok nejakých iných hlavných programov. Udržuje pozornosť svojich divákov viac spravodajstvom a scénami zo zákulisia programu."
Eva Jaššová: "Tanec ako umenie už nemá natoľko masový charakter, jeho popularita sa nemôže utvrdzovať hraním hitov v rádiu, vyžaduje na rozdiel od spevu sústredené sledovanie."
ZÁMENA MANŽELIEK
Miroslav Kusý: "Zámena manželiek sa svojím charakterom približuje sitcomom, seriálom zo života, lenže na rozdiel od nich im chýbajú dramatické prvky."
Eva Jaššová: "Zámena manželiek má istý neetický prvok, čo demonštrovali aj účinkujúci smútkom za pôvodným partnerom. Navyše má obmedzenejší okruh starších divákov. Mladí ľudia, ktorí o manželstve neuvažujú, nemajú byť prečo zvedaví na výmenu v rámci manželstva."
MOJSEJOVCI
Miroslav Kusý: "Mojsejovci sú v kategórii drsných programov s pokleslým vkusom. Prirovnal by som to k niektorým českým primitívnym humoristickým reláciám s hrubými vtipmi."
Eva Jaššová: "Relácia Mojsejovci si síce zakladala na sledovanosti, avšak tá mohla vyplývať i z negatívnej zvedavosti, pohoršenia, napríklad nad vulgárnosťou, neslušným správaním, hraničiacim dokonca s necudnosťou v podobe vyzlečenej adeptky. Udržiavala však pozornosť diváka okrem iného napätím počas sledovania súťaže. Motiváciou divákov bola i zvedavosť, kam až človek môže klesnúť. O čosi zaujímavejšie a ušľachtilejšie by však bolo sledovať, ako vysoko môže človek vystúpiť(!)"
(r)