Budapešť 28. mája (TASR) - Za úplné dobudovanie slovensko-maďarsko-slovinskej cestnej a železničnej dopravnej tepny sa vyslovili dnes v maďarskom Szombathelyi účastníci medzinárodnej konferencie Jantárová cesta tretieho tisícročia v zjednotenej Európe bez colných hraníc.
Na podujatí sa popri predstaviteľoch rezortov dopravy Maďarska, SR a Slovinska zúčastnili aj predstavitelia samospráv a spoločností podnikajúcich v cestnej a železničnej preprave týchto krajín.
Účastníci skonštatovali, že po vstupe do Európskej únie od 1. mája 2004 v dôsledku presmerovania veľkej časti dopravy na nové trasy, ako aj reorganizácie ekonomických kontaktov v rámci regiónu sa výrazne zvýšila dopravná zaťaženosť celého severo-južného úseku Jantárovej cesty tretieho tisícročia, najmä však v úseku západného Zadunajska.
Na konferencii zaznelo, že v súvislosti s novými priemyselnými investíciami na Slovensku mnohé firmy plánujú prepravovať svoje výrobky po železnici cez región západného Zadunajska až do slovinského prístavu Koper.
Riaditeľ Odboru cestnej infraštruktúry Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Marian Miškovič vo svojej prednáške informoval o koncepcii rozvoja diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku.
Ako v rozhovore pre TASR Miškovič uviedol, koridor tzv. Jantárovej cesty by mal smerovať z poľského Gdanska cez Katovice, Žilinu, Mosonmagyaróvár, Szombathely do slovinského prístavu Koper.
"Ide o iniciatívu tohto maďarského regiónu, kde chýba takáto kapacita. Chcú presadiť tento koridor cez Maďarskú republiku, a chcú, aby participujúce krajiny prispeli a povedali v akom štádiu je stav tohto koridoru na území ich krajín," povedal predstaviteľ slovenského ministerstva dopravy.
Podľa jeho slov na slovenskom území ide o koridor od poľskej hranice cez Čadcu, Žilinu, Bratislava a Rajka. "Toto spojenie by bolo dobré aj pre SR, lebo by ho mohlo využiť aj množstvo turistov chodiacich zo Slovenska do Chorvátska," konštatoval.
Ako dodal, otvorenými otázkami v oblasti rozvoja cestnej dopravy medzi SR a Maďarskom je koridor plánovaný v oblasti medzi Žiarom nad Hronom cez Zvolen smerom na Šahy a Budapešť.
"Maďarsko ako keby uvažovalo o zmene tohto koridoru smerom na západ, miestom prepojenia by podľa nich bolo Štúrovo. Druhou otvorenou záležitosťou je koridor medzi Košicami a Miškovcom. V okolí Košíc je dosť veľký rozvoj priemyselných parkov, v roku 2007 začneme výstavbu rýchlostnej cesty zatiaľ v polovičnom profile, ale maďarská strana ešte neodpovedala, ktoré miesto by mohlo byť miestom prepojenia," povedal pre TASR Miškovič.
Účastníci konferencie prijali deklaráciu, v ktorej vyzvali pracovnú skupinu pre rozvoj dopravnej osi sever-juh, aby o záveroch konferencie informovali jednotlivé vlády, Európsky parlament a Výbor regiónov v záujme toho, aby bolo možné realizovať vybudovanie nosného úseku programu Jantárová cesta tretieho tisícročia v rokoch 2007 až 2015.
Projekt by mohol byť financovaný podľa deklarácie z prostriedkov kohézneho fondu, ďalšie doplnkové úseky - cesty a železničné trate regionálneho významu by boli vybudované z prostriedkov štrukturálneho fondu.