BRATISLAVA. Len necelá štvrtina(23 percent) Európaniek má pocit, že sú muži aj ženy vnímaní spoločnosťou rovnocenne. Celosvetový ženský priemer v tejto otázke je pritom 37 percent.
Vyplýva to z globálnej štúdie spoločnosti Nielsen, ktorá sa zamerala na rôzne aspekty z pohľadu žien aj mužov v jednotlivých regiónoch sveta.
Situácia žien sa zlepšuje
Európski muži sú v prípade rovnocennosti v prístupe k ženám pozitívnejší. Tomu, že má spoločnosť k obom pohlaviam rovnaký prístup, verí podľa štúdie 37 percent Európanov.
Zo spotrebiteľského pohľadu sú celosvetovo ženy menej optimistické ako muži, ich optimizmus sa však za posledné roky zvýšil výraznejšie ako u mužov.
Z celosvetového hľadiska viac ako polovica žien tvrdí, že sú na tom lepšie ako pred piatimi rokmi.
V Európe má však len jedna z troch žien pocit, že sa ich finančná situácia zlepšila. Spomedzi Európaniek má 31 percent pocit, že sú férovo zaplatené za svoju prácu, celosvetový priemer je v tomto prípade 44 percent.
Svoju vlastnú finančnú situáciu za lepšiu považuje až 40 percent európskych mužov.
Rozdelené povinnosti v domácnosti
V otázke domácich prác si až 81 percent Európaniek myslí, že by mali muži pomáhať. Takmer 60 percent európskych žien zároveň uviedlo, že nesie hlavnú zodpovednosť za domáce práce a prípravu jedla. Tretina si tieto povinnosti delí s partnerom.

Medzi mužmi je percento tých, ktorí si myslia, že by mali pomáhať s domácimi prácami nižšie, a to 72 percent.
Tri štvrtiny žien a 61 percent mužov v Európe si myslia, že rodičovstvo ovplyvňuje kariéru ženy viac ako kariéru muža.
Takmer 70 percent Európaniek súhlasí s tvrdením, že ženy na vyšších pozíciách musia pracovať ťažšie ako muži, aby dokázali svoje kvality. Tohto názoru je aj 45 percent mužov.
Obavy z chorôb aj zdražovania
Polovica európskych žien však verí, že sa ich postavenie za posledných desať rokov zlepšilo. V Ázii, Afrike i Amerike si to ale myslí viac žien. Európskych mužov, ktorí si myslia, že situácia žien sa v poslednom desaťročí zlepšila, je viac ako podiel pozitívne naladených žien, a to 57 percent.
Najväčšie obavy žien v jednotlivých regiónoch sveta sa líšia, no až v troch z piatich je najdôležitejšie zdravie.
Nasledujú obavy o zvyšovanie účtov za domácnosť a cien potravín. Európskych mužov najviac znepokojuje stav ekonomiky v krajine a pracovné vyhliadky.
Informácie poskytla Mária Hukelová zo spoločnosti Nielsen.