SME

VRTUĽNÍK: Za haváriu zrejme môže zlyhanie pilota

Vyšetrovanie nehody vrtuľníka Mi-24D podľa veliteľa vzdušných síl Jozefa Dunaja naznačuje zlyhanie ľudského faktora. "Doterajšie vyšetrovanie potvrdilo, že došlo ku kontaktu listov nosného rotora so zadnou časťou vrtuľníka...

BRATISLAVA 24. mája (SITA) - Vyšetrovanie nehody vrtuľníka Mi-24D podľa veliteľa vzdušných síl Jozefa Dunaja naznačuje zlyhanie ľudského faktora. "Doterajšie vyšetrovanie potvrdilo, že došlo ku kontaktu listov nosného rotora so zadnou časťou vrtuľníka, následkom čoho došlo k useknutiu zadnej časti s vyrovnávcím rotorom. Čoraz viac sa prikláňame k možnosti chybnej techniky pilotáže," povedal dnes na tlačovej besede. Vrtuľník sa pri nácviku vyvedenia stroja v prípade pádu do nezvyčajnej polohy dostal za svoje technické možnosti. Posádka urobila podľa Dunaja manévre, ktoré viedli k rozkmitaniu listov hlavného rotora a odseknutiu zadnej časti vrtuľníka a stroj sa stal neovládateľný. Všetko sa to odohralo za 35 sekúnd, počas ktorých sa helikoptéra sedemkrát otočila a spadla asi z tisícmetrovej výšky. Piloti nacvičovali let podľa prístrojov v zakrytej kabíne. Dunaj zdôraznil, že ak sa chyba pilota potvrdí, bude zodpovednosť na inštruktorovi. Pilot, inštruktor aj palubný technik pri havárii zahynuli.
Výcvik bol podľa predpisov, nenašli sa ani dôvody na technické zlyhanie vrtuľníka. Pilot nacvičoval riadenie v zakrytej kabíne, inštruktor mal ale voľný výhľad. Keďže boli nad osvetleným Sabinovom, orientácia bola dobrá a nemohlo sa stať, že nevedia, v akej sú polohe. Každý stroj má však hranice a na každý manéver je daný istý čas. Ak ho napríklad urobia rýchlejšie, môže sa stroj vymknúť kontrole. "Nosný rotor pracoval normálne až do začiatku pádu," konštatoval Dunaj. Takisto ani riadenie vyrovnávacieho rotora nebolo prerušené až do useknutia zadnej časti. Motory dokonca bežali ešte chvíľu aj po páde na zem. Záznam čiernej skrinky a výpis komunikácie medzi pilotmi na palube vrtuľníka takisto ukázal, že let prebiehal normálne. Pilot dostal tesne pred useknutím zadnej časti informáciu, že došlo k poklesu tlaku oleja. To však bolo dôsledkom odstredivých síl z dôvodu rotácie vrtuľníka okolo zvislej osi. Poslednou komunikáciou na palube vrtuľníka boli slová "Áno, sme v poriadku". "To bola jediná veta, ktorá indikovala, že možno predtým niečo nebolo v poriadku a potom si vydýchli, áno sme v poriadku, ale zrejme neboli," uviedol veliteľ. Vrtuľník sa roztočil a keď odpadol vyrovnávací rotor zrútil sa z asi kilometrovej výšky. Záznam čiernej skrinky je do chvíle, kým odpadla zadná časť, v ktorej bola skrinka. Budú ju ešte analyzovať s českými odborníkmi, kde sa stali dve takéto havárie, obe pre chybu pilota.
Predbežné závery vyšetrovacej komisie budú do týždňa, analýzy budú pokračovať dlhšie. Lety vojenských vrtuľníkov zostávajú naďalej pozastavené. S výnimkou Mi-24D by sa však mohli vrátiť na oblohu ešte tento týždeň. Dopravné vrtuľníky Mi-17, Mi-2 a Mi-8 sú totiž konštrukčne iné, ako havarovaný bojový vrtuľník. Armáda neuvažuje o zmene využitia Mi-24D. Bude ich používať na výcvik podľa plánu do skončenia ich životnosti.
Vrtuľník Mi-24D sa zrútil 10. mája o 21:30 pri letisku Ražňany južne od Sabinova. Všetci traja členovia posádky zahynuli. Na palube bol 1. pilot, 39-ročný major Imrich Gonda, 2. pilot, 37-ročný major Vladimír Rišian a 24-ročný palubný technik, rotmajster Mikuláš Ragáň, všetci z leteckej základne v Prešove. Piloti mali nalietané 1600 a 800 hodín. Podmienkou na zaradenie pilota do prvej triedy je 400 letových hodín.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Poškodené čelné sklo? Vieme ako si ho dáte do poriadku aj bez spoluúčasti
  3. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu?
  4. Dubová alej prichádza s dostupnejším bývaním na predmestí
  5. Známy šéfkuchár radí: Takto budú bezlepkové pagáče dlhšie mäkké
  6. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol
  7. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Doma v záhrade je najčítanejší mesačník na Slovensku
  2. Známy šéfkuchár radí: Takto budú bezlepkové pagáče dlhšie mäkké
  3. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu?
  4. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol
  5. Dubová alej prichádza s dostupnejším bývaním na predmestí
  6. Poškodené čelné sklo? Vieme ako si ho dáte do poriadku
  7. Príbeh firmy, ktorá si získala celé Slovensko
  8. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 472
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 6 236
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 699
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 594
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 537
  6. Plátené tašky a opakované použitie 4 173
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 064
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 1 996
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Sinwár získal post mučeníka.

Izraelský premiér už 28. mája potvrdil, že armáda zabila vodcu militantov.


TASR 5
Miesto incidentu v Passau.

Medzi piatimi zranenými je aj jeho manželka a päťročná dcéra.


TASR
Andrej Babiš.

Vládna koalícia Spolu by mala 22,3 percenta a hnutie STAN 10,8 percenta hlasov.


SITA
Maďarský premiér Viktor Orbán.

Zhromaždenie sa bude konať v meste Montargis.


TASR 5

Sportnet

Jannik Sinner a Carlos Alcaraz po finále Roland Garros 2025.

Carlos Alacaraz vstal z mŕtvych, napísal po finále Roland Garros francúzsky denník L'Équipe.


Albert Šimek
Novak Djokovič oslavuje vo finále Australian Open 2012.

Pozrite si zoznam najdlhších finálových zápasov histórie na grandslamových turnajoch.


Hokejisti HK Nitra.

Je veľmi dobre stavaný, s dobrým korčuľovaním a s typickým kanadským dôrazom, povedal riaditeľ klubu Kováčik.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu