BRATISLAVA 24. mája (SITA) - Vyšetrovanie nehody vrtuľníka Mi-24D podľa veliteľa vzdušných síl Jozefa Dunaja naznačuje zlyhanie ľudského faktora. "Doterajšie vyšetrovanie potvrdilo, že došlo ku kontaktu listov nosného rotora so zadnou časťou vrtuľníka, následkom čoho došlo k useknutiu zadnej časti s vyrovnávcím rotorom. Čoraz viac sa prikláňame k možnosti chybnej techniky pilotáže," povedal dnes na tlačovej besede. Vrtuľník sa pri nácviku vyvedenia stroja v prípade pádu do nezvyčajnej polohy dostal za svoje technické možnosti. Posádka urobila podľa Dunaja manévre, ktoré viedli k rozkmitaniu listov hlavného rotora a odseknutiu zadnej časti vrtuľníka a stroj sa stal neovládateľný. Všetko sa to odohralo za 35 sekúnd, počas ktorých sa helikoptéra sedemkrát otočila a spadla asi z tisícmetrovej výšky. Piloti nacvičovali let podľa prístrojov v zakrytej kabíne. Dunaj zdôraznil, že ak sa chyba pilota potvrdí, bude zodpovednosť na inštruktorovi. Pilot, inštruktor aj palubný technik pri havárii zahynuli.
Výcvik bol podľa predpisov, nenašli sa ani dôvody na technické zlyhanie vrtuľníka. Pilot nacvičoval riadenie v zakrytej kabíne, inštruktor mal ale voľný výhľad. Keďže boli nad osvetleným Sabinovom, orientácia bola dobrá a nemohlo sa stať, že nevedia, v akej sú polohe. Každý stroj má však hranice a na každý manéver je daný istý čas. Ak ho napríklad urobia rýchlejšie, môže sa stroj vymknúť kontrole. "Nosný rotor pracoval normálne až do začiatku pádu," konštatoval Dunaj. Takisto ani riadenie vyrovnávacieho rotora nebolo prerušené až do useknutia zadnej časti. Motory dokonca bežali ešte chvíľu aj po páde na zem. Záznam čiernej skrinky a výpis komunikácie medzi pilotmi na palube vrtuľníka takisto ukázal, že let prebiehal normálne. Pilot dostal tesne pred useknutím zadnej časti informáciu, že došlo k poklesu tlaku oleja. To však bolo dôsledkom odstredivých síl z dôvodu rotácie vrtuľníka okolo zvislej osi. Poslednou komunikáciou na palube vrtuľníka boli slová "Áno, sme v poriadku". "To bola jediná veta, ktorá indikovala, že možno predtým niečo nebolo v poriadku a potom si vydýchli, áno sme v poriadku, ale zrejme neboli," uviedol veliteľ. Vrtuľník sa roztočil a keď odpadol vyrovnávací rotor zrútil sa z asi kilometrovej výšky. Záznam čiernej skrinky je do chvíle, kým odpadla zadná časť, v ktorej bola skrinka. Budú ju ešte analyzovať s českými odborníkmi, kde sa stali dve takéto havárie, obe pre chybu pilota.
Predbežné závery vyšetrovacej komisie budú do týždňa, analýzy budú pokračovať dlhšie. Lety vojenských vrtuľníkov zostávajú naďalej pozastavené. S výnimkou Mi-24D by sa však mohli vrátiť na oblohu ešte tento týždeň. Dopravné vrtuľníky Mi-17, Mi-2 a Mi-8 sú totiž konštrukčne iné, ako havarovaný bojový vrtuľník. Armáda neuvažuje o zmene využitia Mi-24D. Bude ich používať na výcvik podľa plánu do skončenia ich životnosti.
Vrtuľník Mi-24D sa zrútil 10. mája o 21:30 pri letisku Ražňany južne od Sabinova. Všetci traja členovia posádky zahynuli. Na palube bol 1. pilot, 39-ročný major Imrich Gonda, 2. pilot, 37-ročný major Vladimír Rišian a 24-ročný palubný technik, rotmajster Mikuláš Ragáň, všetci z leteckej základne v Prešove. Piloti mali nalietané 1600 a 800 hodín. Podmienkou na zaradenie pilota do prvej triedy je 400 letových hodín.